Cum să dai o ţeapă "bio"

1

„Bio” este un cârlig bun de agățat clienți, și-au dat seama cei de la magazinul Bucur Obor din București, care au amenajat la subsol un aşa-zis “Supermarket Bio”. Acesta are însă cel puțin un cusur: nu comercializează produse bio.

de Roxana Bucată

Mai mulți comercianți au închiriat spațiu în cadrul acestui supermarket, clienții putând găsi la standurile lor orice găsesc și în alte magazine obișnuite: de la biscuiți, la detergenți, toate la prețuri asemănătoare. Cu toate acestea, un mare banner de la intrare ne anunţa că ar trebui să ne așteptăm la produse bio. Comisarii Oficiului pentru Protecția Cosumatorilor ne-au confirmat neconcordanța și i-au sancționat pe reprezentanții magazinului Bucur Obor, potrivit legii cu între 5.000 și 50.000 de lei.

“Sancțiunea a fost aplicată în baza Legii 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor”, au transmis cei de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, la solicitarea TOTB. Comisarii OPC au găsit un singur operator economic care vindea produse bio și au cerut reprezentanților magazinului Bucur Obor să remedieze deficiențele și să informeze corect cumpărătorii.

Ceea ce au și făcut. Spațiul de la subsol se numește acum “Supermarket și cu produse bio”. Numele de Supermarket Bio a plecat de la ideea de a atrage comercianți de produse bio la subsolul magazinului Bucur Obor, ne explică responsabila pentru magazinul respectiv, Cristina Morariu. Scopul nu s-a concretizat, întrucât aceștia nu au venit. Cristina Morariu nu ne-a putut preciza măsurile pe care le-au luat reprezentanții Bucur Obor pentru a aduce comercianții bio aici și nici ce criterii au avut de îndeplinit cei care dețin standuri în Supermarketul Bio.

Despre criterii ne-a spus câte ceva domnul Alexandru, un alt responsabil al spațiului comercial de la subsolul magazinului Bucur Obor, care a menționat că treaba lui este să se asigure că agenții economici care închiriază standuri vând produse alimentare, nu îmbrăcăminte sau altceva. “Nu am cum să știu ce are omul pe raft. Dacă are bio, are bio…”, ne-a spus acesta prin telefon.

Reprezentanții OPC, care au realizat mai multe controale pentru a se asigura că magazinul își respectă promisiunile ne-au transmis că aceștia au remediat deficiențele, inclusiv au eliminat orice precizare despre Supermat-ul Bio de pe site, dar sunt, în continuare, sub supraveghere.

Inducerea în eroare a clinților este, în termeni legali, înșelăciune, ne explică avocatul Marius Mărășescu. “Nu ai voie să faci o comercializare falsă. Consumatorul poate da în judecată societatea, prejudiciul e grav”, mai spune acesta, care adaugă că tehnica este des întâlnită, fiind foarte ușor pentru comercianți să speculeze ignoranța consumatorilor. “Unul investește într-un magazin cu produse bio și altul vine doar și scrie BIO pe ușă, apelând la prostia omului”, spune acesta.

“Informarea corectă este unul din elementele-cheie pentru protecția consumatorului, iar Parlamentul European a insistat asupra acestui aspect când s-a discutat regulamentul privind etichetarea alimentelor. Consumatorul trebuie să aibă posibilitatea alegerii unui produs în cunoștință de cauză, iar această posibilitate este condiționată de informarea corectă.‬‪ ‬‪Prin simplul fapt că intră într-un magazin bio, consumatorul poate presupune că toate produsele pe care le va găsi pe raft sunt produse organice. În cazul de față însă, acest lucru nu este valabil, iar consumatorul poate avea o impresie falsă”, explică, la rândul său, Cristi Bușoi, europarlamentar, membru al Comisiei pentru Piață Internă și Protecția Consumatorilor în Parlamentul European. El recomandă controloare mai eficace pentru asigurarea respectării stricte a dreptului consumatorului.


Un comentariu

  1. In viata cotidiana mereu sint cuvinte cu puteri magice cu un spectru de la noutate, o anume caracteristica , un brand , trend ,sau alte trasaturi cu care unii fac abuz …..Ca exemplu HD (televizoare apoiHD-ready cu care multi luau teapa la televizoare) eco (eco bio de cele mai multe ori nu au nimic in comun ca si in articolul de mai sus) si asa mai departe….

Leave A Reply