Bicicliştii ies din nou în stradă, pentru a cere un “Oraş pentru oameni!”

6

Pe 25 aprilie, bicicliștii din București vor ieși, pentru a şasea oară în stradă, pentru a solicita administrației publice locale să ţină cont de nevoile pietonilor şi să încurajeze transportul nepoluant în politicile sale. Bucureștiul este pe locul 8 în lume în ceea ce privește congestiile de trafic (conform Washington Post) și a doua cea mai poluată capitală din Europa (conform datelor din 2012 ale Agenției Europene de Mediu). În aceste condiții, dezvoltarea infrastructurii care să încurajeze utilizarea transportului alternativ este o măsură urgentă și obligatorie. Cu toate acestea, în 2015, Bucureștiul are 5,97 km piste pentru utilizarea bicicletei.

 

1

 

În momentul de față, sunt deschiși circulației 5,97 km de piste pentru biciclete: Strada Liviu Rebreanu (1, 67 km), Strada Buzești (1,24 km), Bulevardul Aviatorilor (2,11 km), Bulevardul Prezan (0,5 km), Strada Constantin Marinescu (0,45 m).

Mai jos, o analiză a acestor piste, așa cum sunt prezentate în raportul Organizației pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR):

– În 2013 a fost deschisă circulației pista de pe Liviu Rebreanu – repetă greșelile pistelor desființate în anii trecuti (lățime 1m, nu ține cont de principiile fluidității, siguranței, pune în pericol pietonii și bicicliștii);

– În 2014 a fost inaugurate pista de pe Buzești: cei 76 de cm lățime utilizabili nu oferă siguranță la efectuarea manevrei de depășire, mașinile o folosesc drept parcare, fantele gurilor de canalizare sunt de-a lungul direcției de mers, ceea ce poate provoca accidente prin blocarea roților sau spargerea anvelopei;

Pista de pe Bulevardul Aviatorilor: dublu sens (1m lățime pe sens) – este întreruptă de o parcare și se oprește în liftul de la metrou;

Pista de pe Bulevardul Prezan: 1 m lățime, insfucient pentru a fi considerată o infrastructură sigură pentru utilizatori;

Pista de pe strada Constantin Marinescu: fără a fi semnalată în documentele oficiale (Administrația Străzilor sau Brigada Rutieră) pune în pericol atât pietonii, cât și bicicliștii;

Pista de pe Calea Victoriei: încă nerecepționată, are o lățime de 300 cm; este delimitată de bolarzi de beton, situație care pune în pericol bicicliștii (urmările unui accident minor pot fi agravate de contactul cu bolarzii). Lucrările nu au prevăzut pe partea carosabilă un sistem de scurgere a apelor pluviale, pistele devenind căi de acumulare a apei spre scurgerile vechi); săptămâna trecută (9 aprilie) în zonă au apărut indicatoare conform cărora este interzisă utilizarea pistei, aceasta nefiind recepționată.

Proiectele administrației publice locale din București, de-a lungul anilor, au dat dovadă de lipsă de angajament cu privire la infrastructura dedicată utilizării bicicletelor în oraș (informații preluate din același raport al OPTAR):

 – În anii ’70  prima pistă pentru biciclete din București, pe Șoseaua Colentina (separată de traficul motorizat și de traficul pietonal). În 2007, aceasta a fost dezafectată pentru a face loc parcărilor auto;

– În 2002 – pistă de bicicletă care să lege Grozăvești de Universitate. Din cauza unei dispute între Primarul General (Traian Băsescu) și Primarul Sectorului 5 (Marian Vanghelie), proiectul a fost abandonat;

– În 2005 – se interzice utilizarea bicicletei pe marile bulevarde din București; la presiunea societății civile, s-a revenit asupra acestei decizii;

– În perioada 2007-2013 39 de piste pentru utilizarea bicicletei au fost recepționate (174 km, conform declarației Primarului Capitalei, mai puțin de 100 km, conform măsurătorilor); Dintre acestea, 37 au fost “desființate temporar” de poliție pentru că nu respectau prevederile Codului Rutier;

– Pentru a restricționa accesul bicicliștilor pe aceste benzi, au fost instalate semne cu “accesul interzis bicicletelor”, fără însă a avea semne adiționale de clarificare a ariei de aplicare, inducând în eroare participanții la trafic și chiar polițiștii. Acest lucru a dus la sancționarea unui biciclist care mergea, regulamentar, pe calea rutieră. Amenda a fost anulată în instanță;

– În 2012 se constituie Grupul de lucru pentru Mobilitate Urbană din cadrul Primăriei Generale; de la înființare și până acum niciun proiect al Primăriei pentru infrastructură pentru biciclete nu a fost supus dezbaterii grupului;

– Programul “O bicicletă pentru fiecare” – 2010: Primăria Capitalei a achiziționat 400 de biciclete ce ar fi trebuit să fie închiriate gratuit. OPTAR a identificat zece dintre biciclete în curtea Administrației Străzilor din București și alte zece în curtea Regiei Autonome de Transport București. Toate erau într-o stare avansată de degradare și încă purtau protecțiile de plastic inițiale, semn că nu au fost utilizate vreodată;

Pe 29 aprilie 2014: “Proiect privind implementarea unui sistem de transport cu bicicleta în zona centrală a Municipiului București”: a fost aprobată includerea în bugetul Primăriei a sumei de 44, 63 milioane de lei, alocate de Ministerul Mediului și Schimbărilor Climatice. Nu există nici acum, la un an distanță, un proiect pentru utilizarea acestor fonduri, cu toate că a fost prezentată presei chiar și o hartă cu cei 100 de km de străzi pe unde urmau să se realizeze piste pentru biciclete.

Pe 25 aprilie 2015, de la 14.30, la intrarea Charles de Gaulle a Parcului Herăstrău, comunitatea bicicliștilor din București (și nu numai) este așteptată în stradă să solicite autorităților publice să așeze infrastructura dedicată transportului alternativ pe agenda publică. Latența sau proiectele “la bifă” nu mai sunt o opțiune într-un oraș sufocat și bolnav de poluare.

 

Foto: OPTAR

 

Dacă vreţi vă dezmorţiţi odată cu primăvara şi să încurajaţi transportul verde, e timpul să vă luaţi o bicicletă. Mai multe modele şi accesorii de biciclete pot fi comandate de aici.  

 

Puteţi citi şi:

Bucureştiul, obligat să facă tranziţia spre transport ecologic

Primul antifurt inteligent românesc pentru biciclete

Amsterdamul a rămas fără spaţiu pentru biciclete, aşa că face parcări subacvatice


6 comentarii

  1. “Pista de pe Calea Victoriei: încă nerecepționată, are o lățime de 300 cm; este delimitată de bolarzi de beton, situație care pune în pericol bicicliștii (urmările unui accident minor pot fi agravate de contactul cu bolarzii).”

    Sunt biciclist, consider ca pista de pe Calea Victoriei e foarte utila in comparatie cu restul din intreg Bucurestiul. Autorul acestui text pe langa ca, mai mult ca sigur, nu merge pe bicicleta, are pretentia ca pista de biciclete sa fie delimitata de norisori roz plutitori care sa-ti faca masaj daca ai nesansa de a ti se intampla ceva…

    Sunt biciclist de la varsta de 6ani, acum am 24, nimic nu m-a impiedicat sa merg cu bicicleta in oras, nici accientele suferite, nici lipsa de piste de biciclete. Brusc toti fitosii si-au luat biciclete si comenteaza ca nu e dreptate. NU A FOST SI NICIODATA NU O SA FIE CEVA PE PLACUL TUTUROR! Sa va ia prostiile astea din cap.
    Daca iubesti sportul si sa pedalezi, pedalezi in orice conditii, nu iti urci bicicleta pe masina sau un portbagaj si poluezi pana in parc unde te plimbi 30minute si gata, esti mare biciclist neindreptatit!

    Pune mana pe bicicleta si pedaleaza indiferent de conditiile meteo sau de pseudo-pistele de biciclete. Va plangeti toti ca niste copii rasfatati.

    A bike is for life, not just sunny sundays!

  2. Wow, bravo “biciclistul”, ce hardcore esti! Vad ca si un pic filosof (“A bike is for life…”). Pai daca e “for life” nu inseamna ca trebuie sa iti risti viata ca sa mergi cu bicicleta. Ciclismul e sanatos dar nu daca da o masina peste tine. Si poate tu esti mai special dar sa stii ca biciclistii in general sunt expusi la un risc foarte mare, inacceptabil de mare in Bucuresti.

    • In fiecare moment in care iesi din casa, pe bicicleta si nu neaparat, iti risti viata. Inchide-te in casa sau ia-ti o cusca daca ti-e frica sa pedalezi. Poate pentru tine e un impediment cand ploua afara sau sa pedalezi pe strada. Ia hai, renunta si tu la bicicleta si ia-ti masina, e periculos si esti expus la cele mai mari pericole lumesti, intr-o cusca poluanta de o tona poate te simti in siguranta, lasa-i pe alti “inconstienti” sa pedaleze linistiti printre miile de pericole zilnice. Cand voi avea destui bani, promit ca o sa fac piste de biciclete ce vor avea pe margine pernute pufoase sa nu te doara funduletul cand cazi. Numai bine!

  3. Explica-i asta unui om trecut de 30 de ani, cu copii. Spune-i ca se merita riscul sa faca slalom printre masini. Sau unui om trecut de 60 de ani, care nu mai are reflexele unui tanar. Poate asa iti dai seama ca ai un punct de vedere ingust.
    Cat despre mine sa stii ca am mers toata iarna cu bicicleta, dar in Suedia, aici au piste… Poate de asta merg asa multi oameni cu bicicleta in nord-vestul Europei, fiindca au conditii nu fiindca sunt niste zmei.

  4. Iti explic tie, dar se pare ca nu poti vedea un punct de vedere diferit de al tau, iar “ingust” e cel pe care l-am descris anterior… Pentru cine realizeaza ca e un pericol prea mare pentru el insusi, poate apela la alternative mai putin periculoase, transportul in comun spre exemplu. Dar raman in continuare la parerea mea: daca iubesti ceva, vei gasi o cale! Si nu inteleg de ce ti sa te lauzi cu faptul ca tu pedalezi in Suedia, bravo tie, insa asta cu atat mai mult nu-ti da dreptul sa iti dai cu parerea de pericolele din Bucuresti. Conditii in capitala nu ai nici sa mergi pe jos pe trotuar… Pista de biciclete de pe Cavea Victoriei despre care era vorba in primul meu comentariu la care ai si raspuns si din cauza caruia am continuat sa-ti raspund, este cea mai buna din bucuresti, cauta pe google (au si extensia .se): “pista de biciclete calea victoriei” si uite-te prin poze, ti se pare tine ca nu e mai mult decat suficient? “Bolarzii rau famati” sunt pusi acolo cu un scop, acela de a PROTEJA biciclistii de automobile si de a nu ajunge parcare gratuita. Sfatul meu sincer si din suflet pentru tine e sa ramai acolo, eviti toate pericolele cotidiene de aici si poti pedala in liniste unde esti in siguranta. Salut!

  5. Am mers si in Bucuresti cu bicicleta, printre masini. Cred doar ca asta nu e o varianta pentru multi alti oameni (parninti, copii etc) si o infrastructura decenta ar incuraja si categoriile astea. Asa ca nu mi se pare corect sa blamezi articolul fiindca cere mai multe piste.
    Si poate pista de pe Calea Victoriei chiar e ok dar tu nu te-ai limitat la asta, ai continuat cu “daca iubesti sportul pedalezi in orice conditii” Asta e adevarat, dar din nou, nu o sa ai toata viata 24 de ani. In fine, agree to disagree, oamenii nu isi schimba de regula parerile in sectiunea de commenturi 🙂

Leave A Reply