Recicleta este un proiect social inedit în România, pentru că vine în ajutorul categoriilor dezavantajate şi include activităţi nepoluante, promovând astfel toate palierele dezvoltării durabile. Mai concret, ViitorPlus, organizaţia din Bucureşti care a iniţiat acest proiect din 2009, a selectat persoane aflate în dificultate şi le-a angajat pentru a ridica, cu bicicleta, cantităţile mici de hârtie generate de companiile care nu au contracte cu marii colectori. „Toţi mă întreabă: «Dom’le, cârnaţi, îngheţată, hot dog?» Şi eu zic, dom’le, e Recicleta, e hârtie, se reciclează”, explică Alexandru Antonian, deocamdată singurul angajat din proiect.
Din septembrie 2009, Alexandru a colectat pe cargo-bicicletă aproximativ 45 de tone de hârtie reciclabilă. Biciclistul are 36 de ani şi cinci copii, patru băieţi şi o fată. Un individ la 1,70 m, brunet, cu o geacă de piele peste care are pusă vesta de la Recicleta. Spune, râzând, că are şi un câine şi se uită complice spre Cristina. A ajuns să muncească la ViitorPlus în acest program social după ce a lucrat, mai mult fără carte de muncă, pe şantier, într-un supermarket şi ca bodyguard. În ultimul an şi jumătate de când este la ViitorPlus, viaţa lui profesională a luat o altă turnură. Deşi a fost mai greu la început, acum s-a obişnuit cu un regulament, cu comenzi precise, ştie deja zona pe care o acoperă, se simte că s-a responsabilizat foarte mult.
„M-a încântat ideea proiectului, de protecţie a mediului, cât mai mulţi ar trebui să facă asta”, spune omul care contribuie zilnic la procesul de reciclare a hârtiei în Capitală. Copiii lui au vârste cuprinse între 2 ani şi 5 luni şi 8 ani şi jumătate şi încă nu îi poate învăţa despre mediu, dar, mai în glumă, mai în serios, înşişi copiii vin cu propuneri pentru tatăl lor: „Tati, azi merg eu cu bicicleta şi tu te duci în locul meu la şcoală”. Angajarea în proiect a mai rotunjit veniturile familiei: „Să mă descurc nu, dar ca mulţi din ţara asta, cum e cu criza asta, supravieţuieşti, merge. Nu e nici un salariu prea mare, dar nici prea mic, e o sumă totuşi.” În ultima perioadă, după cum spune şi Cristina Paşcanu, coordonatoarea proiectului, Alexandru a devenit mult mai independent şi, în afară că îi raportează problemele cu care se confruntă, el îşi gestionează singur traseul. Practic, timp de opt ore pe zi, în afară de sâmbătă şi duminică, Alexandru merge pe „cargo-bicicletă” şi ridică hârtia de reciclat de la firmele din zona Calea Floreasca, Dorobanţi, Aviatorilor, Aviaţiei, Calea Victoriei şi Primăverii.
Selectat în urma unui parteneriat
Alexandru Antonian a fost selectat pentru a lucra în „Recicleta” dintre părinţii fără loc de muncă, beneficari ai unui proiect derulat de organizaţia SOS Satele Copiilor România, partener al ViitorPlus. Potrivit Adinei Burlacu, coordonatoarea Centrului de Consiliere şi Sprijin pentru Copii şi Părinţi, scopul organizaţiei este prevenirea separării copiilor de părinţi, ajutând familiile de pe raza sectorului 1 aflate în dificultate, cu probleme sociale, cu mulţi copii, prin servicii de asistenţă socială, ajutor din partea unui psiholog şi doi asistenţi sociali şi prin servicii conexe alături de parteneri. Pe de-o parte, organizaţia acordă servicii de îngrijire de tip rezidenţial copiilor care nu mai sunt, din diverse motive, în îngrijirea părinţilor. Pe de altă parte, angajaţii Centrului încearcă să prevină situaţiile dificile pentru copii, cât timp ei sunt încă în familie. Baza fondurilor SOS este asigurată de organizaţia-mamă, SOS Kinderdorf International, cu sediul în Viena, dar conducerea organizaţiei se străduieşte să strângă fonduri din ce în ce mai mult la nivel local.
Parteneriatul cu ViitorPlus a fost o ocazie potrivită pentru SOS Satele Copiilor de a-şi diversifica serviciile oferite celor aproximativ şaptezeci de familii asistate anual. Proiectul a fost prezentat tăticilor care nu aveau un loc de muncă, dintre care au fost selectaţi zece. A urmat o sesiune de training pentru a se obişnui cu drumul, cu traficul din Bucureşti, pentru a învăţa regulile de circulaţie. Au făcut şi probe practice cu jaloane, ceea ce nu a fost tocmai uşor. După o perioadă de trei săptămâni de antrenament au rămas „în cursă” doar trei persoane, iar în faza finală, doar Alexandru. Cele trei cargo-biciclete din proiect au fost achiziţionate la mâna a doua din Franţa, cu 5.000 de euro, în condiţiile în care una nouă costă între 4.000 şi 7.000 de euro. Deşi iniţial a părut o investiţie bună, mentenanţa presupune acum noi costuri.„Am zis să intrăm pe nişa asta din piaţă, astfel încât să reuşim să acoperim şi nevoia asta,” povesteşte coordonatorul proiectului.
120 de donatori
În proiectul Recicleta sunt implicate în prezent 120 de firme care solicită constant serviciile ViitorPlus. Zona deservită a fost aleasă în urma unui studiu de piaţă din care a reieşit că acolo este un „bazin” semnificativ de potenţiali clienţi, respectiv 4.000 de firme. „Sunt puţine firme în proiect, comparativ cu ce potenţial are piaţa. Într-un an şi jumătate de proiect, aş putea spune că din punct de vedere financiar încă nu ne-am acoperit învestiţia iniţială. Anul acesta avem obiective să acoperim investiţia iniţială şi până în 2012 să ajungem la un break-even“, spune Cristina Paşcanu. Proiectul a salvat de la groapa de gunoi aproximativ 45 de tone de hârtie. Suma încasată din vânzarea acesteia este una din sursele de venit din program. Altă resursă financiară este obţinută din contribuţia pe care o plătesc firmele, respectiv 5 lei. ViitorPlus pune la dispoziţia companiilor recipiente etalon de 25 de kilograme, iar când acestea sunt pline, îl cheamă pe Alexandru să le transporte şi să le depoziteze. O altă sursă financiară o reprezintă sumele plătite pentru publicitatea pe remorca cargo-bicicletei. Când se strânge o cantitate mai mare de hârtie, remorca este ridicată de firma CamiComexim Srl, colaborator în cadrul proiectului, care o balotează şi o trimite mai departe la reciclat, fie în ţară, la fabricile de hârtie, fie în afara ţării. Pentru a ajunge la firme a avut loc o campanie door to door de promovare a proiectului în zonă. S-a lucrat cu mulţi voluntari, care duceau materiale de prezentare ale proiectului la firme. Campania a vizat 200 de firme iar rata de răspuns a fost de 20%. Pe viitor, managerii proiectului îşi doresc să extindă zona de colectare, să crească numărul de biciclişti şi să coopteze cât mai multe firme donatoare.
Articol preluat de pe site-ul partener Comunitatedurabila.ro. Comunitatedurabila.ro îşi propune să ofere celor interesaţi un instrument colaborativ de învăţare pentru dezvoltare durabilă şi reuneşte în acest sens experţi şi manageri de proiecte din domenii diverse.