Bicicleta de pe care pedalezi la etaj. În curând, și în București

3

Cum ar fi să scrutați orizonturile de pe două biciclete suprapuse? Să culegeți cireșe din pomii de la marginea drumului, să salvați o pisicuță rătăcită într-un copac, să vă etalați de la doi metri înălțime accesoriile de vară și să intrați în vitrina unui magazin? Ciclofest încearcă să răspundă la aceste întrebări prin intermediul primului tall bike din București, expus în perioada 3-4-5 iunie. Ce este un tall bike? Aflați mai departe.

de Ionuț Dulămiță

În vremurile de altădată, a călări o bicicletă la doi metri de sol era ceva obișnuit pentru oamenii coborâți de pe cai și din trăsuri. Vorbim aici de secolul XIX, când cicliștii vremii se uitau chiorâș la o bicicletă scundă, o ciudățenie ce nu lăsa loc pentru făloșenie și nici nu era practică. Pe lângă faptul că te uitai de sus la plebe, de pe o bicicletă înaltă (precursoarea modernei tall bike) puteai aprinde și un felinar pe gaz pentru iluminatul public. La 1898, Girrafe Lamplighter avea cauciucuri de 28 inch, un scaun înalt de vreo 18 centimetri și un lanț de trei ori mai lung decât cel al unei biciclete convenționale. Cu o torță în mână, un muncitor se sprijinea din șaua ei de stâlpul unui felinar, îl aprindea și apoi trecea la următorul, fiind asistat de un coleg care îl ajuta să încalece și să descalece bicicleta-mutant. Apoi, în Marea Britanie, pe la 1950, tall bike-urile au început să fie folosite în timpul inundațiilor.

Mai târziu, au devenit subiectul expozițiilor, al campaniilor publicitare și al festivalurilor, dar și al fenomenului do it yourself (oamenii își încropesc cu mâna lor biciclete pentru un plus de coolness sau de fiabilitate), extrem de răspândit astăzi în lumea velo. Totodată, tall bike-urile înlesnesc în prezent naveta – cei care le folosesc în acest scop spun că se bucură de o vizibilitate sporită și de un plus de siguranță prin atenția pe care o atrag, și, din câte ne spune Cosmin Popan de la PortocalaMecanică.ro, sunt folosite și la turniruri, așa-numitele competiții de bike jousting – combatanți velo echipați cu lănci adună puncte dacă își trântesc adversarii de pe bicicletă (spiritul cavalaresc nu moare, se transformă). Cum noi suntem în urmă și la acest capitol, Portocala Mecanică, alături de Atelierul de Producție, vrea să făurească primul tall bike din București pentru festivalul pe două roți Ciclofest, care va avea loc pe 3-4-5 iunie.

Să vedem mai departe cum se construiește un tall bike, atât cât am putut înțelege. Mai întâi, trebuie procurate două biciclete, ale căror cadre vor fi suprapuse. În cazul Ciclofest, acestea sunt asigurate de magazinul Biciclop. Pentru partea de jos merge orice tip de bicicletă. Pentru cea de sus e nevoie de una într-o stare foarte bună de funcționare – de pe cadrul ei va pedala biciclistul. Componente-cheie: tuburi pentru șa și pentru ghidon care să se îmbine perfect la ambele biciclete, cabluri lungi pentru frâne, un ghidon și o pipă de susținere a ghidonului care să ajungă până la 70-80 de centimetri (depinde de mărimea bicicletelor), brațe de pedală și cabluri super lungi pentru schimbătorul de viteze. Bicicleta de sus se demontează până la cadru și se taie triunghiul din spate, după care se îndepărtează tija metalică a șeii bicicletei de jos, cu tot cu șa. Tubul în care intră șaua bicicletei de sus trebuie să se potrivească cu cel al biciceletei de jos, iar aici e nevoie de sudură, la fel ca și în cazul pipei de susținere care va îmbina cadrele pentru ghidon ale celor două biciclete.

„Frânele o să fie pe cablu, ca la orice altă bicicletă”, ne spune Ioan Leontie, mecanic de biciclete la Biciclop, care se va ocupa de partea de mecanică a primului tall bike din București împreună cu sculptorul Cătălin Oancea (care se va ocupa de geometria bicicletei și de partea de sudură). „Doar cablurile o să fie mai lungi. Manetele de frână o să fie sus, pe ghidon (care este montat, evident, pe cadrul bicicletei de sus, la fel și șaua), iar saboții vor fi pe roțile bicicletei de jos”. Deci tallbike-ul de la Ciclofest va avea doar frâne de mână, deși mecanicul de biciclete spune că a văzut și tall bike-uri fixie (când bicicleta e în mișcare, și pedalele sunt în mișcare și se rotesc în aceeași direcție cu roata din spate; te poți opri complet doar dacă îți împingi corpul în față). Mai departe, brațele pedalelor sunt fixate pe cadrul de sus, iar Ioan Leontie va înnădi două lanțuri pentru a face unul îndeajuns de lung încât să se încolăcească în jurul foii pedalelor și al pinionului instalat pe roata din spate a cadrului de jos (evident, ambele roți sunt fixate pe cadrul inferior). Lanțul nu stă astfel orizontal, ci în diagonală. Mecanicul de la Biciclop vrea să echipeze mutantul și cu un butuc cu viteze.

În momentul de față nu se știe exact cum va arăta viitoarea creație de la Ciclofest – „bicicleta de pe care pedalezi la etaj”, cum a numit-o Marius Vintilă în cadrul unei emisiuni de pe Radio Guerrilla. Cert e că va fi la fel de greu de încălecat și de descălecat ca și în secolul XIX. Ioan Leontie se va folosi probabil de sprijinul unui copac.

Foto main: Flickr/ItzaFineDay

Citiți și:

Ciclofest, primul festival dedicat bicicletei, face strigarea pentru proiecte

Portocala Mecanică la Radio Guerrilla. Cum scăpăm cu bine dintr-un accident

Portocala Mecanică la Radio Guerrilla. Cişmigiul. Iarna. Pe bicicletă. Neapărat!

Portocala Mecanică la Radio Guerrilla. Citate celebre despre biciclete

Portocala Mecanica la Radio Guerrilla. Cum să nu ţi se fure bicicleta

Portocala Mecanică la Radio Guerrilla. Single speed și fixed gear culture

Iarna pe bicicletă. Am putea înlocui mașina personală cu mersul pe două roți în bătaia zăpezii?

Tags:



3 comentarii

  1. Pingback: TOTB.ro - Contribuiți la infograficul bicicletelor din România » Think Outside the Box

  2. Pingback: Numărăm ziele: mai e doar una! | Portocala Mecanică

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger