Îl puteţi vedea la minutul 26 din documentarul “Everyone Needs Advertising – A Documentary About Visual Smog” (“Toată lumea are nevoie de publicitate – Un documentar despre smogul vizual”), care critică metodele infinite de publicitate stradală din Slovacia şi care a fost realizat de studenţii Academiei de Arte Interpretative din Bratislava. Este soţ, tată şi antreprenor, dar susţine că este şi un soi de Batman, un răzvrătit care se luptă cu publicitatea stradală neadecvată şi adesea ilegală. Faţa îi este blurată în documentarul pentru a-i fi păstrată anonimitatea, dar a vorbit de câteva ori cu presa în ultimele luni despre ce face.
Acest material scris de Tibor Blazko a apărut iniţial pe Global Voices Online, un site care traduce și preia de pe bloguri din întreaga lume.
Aşa-numitul Batman slovac scrie în detaliu despre fiecare acţiune de succes pe care o întreprinde împotriva aglomerării de publicitate din oraşul său, cum ar fi cea în care a distrus panouri improvizate şi neautorizate din Bratislava. Carneţelul său conţine peste 500 de astfel de relatări. Într-un interviu acordat ziarului SME, el explică de a recurs la această metodă:
Am mers în birouri [ale autorităţilor], dar fără niciun efect. (…) Nu am timp şi nici răbdare să apelez la ONG-uri pentru a irita autorităţile. Vreau rezultate imediate.
Un exemplu care arată ce spaţiu este destinat publicităţii stradale în Bratislava, vândut de clădiri, companii şi chiar indivizi. FOTO: Green Patrol
Bratislava a ajuns să fie împânzită cu publicitate stradală din toate părţile, iar Batman nu este singurul localnic care încearcă să facă ceva în această privinţă. Organizaţia civică Green Patrol se numără şi ea printre cei care expun această problemă şi organizează activităţi de curăţare a capitalei burduşite de reclame. Încercările unor organizaţii de a face presiune în Parlamentul Slovaciei sau la nivel local pentru limitarea reclamelor nu a adus rezultate vizibile, deşi mulţi oameni şi-ar dori o Slovacie mai curată. Unii s-au oferit să i se alăture lui Batman.
Primarul nou ales al Bratislavei, Ivo Nesrovnal, care a câştigat alegerile ca independent, pare să înţeleagă mai bine ce vor locuitorii Bratislavei. Nesrovnal a refuzat recent extinderea licenţelor de publicitate ale unor companii şi a promis că oraşul va stabili norme noi şi un concept mai bun pentru publicitatea stradală din oraş. Edilul a spus recent într-o declaraţie de presă:
Răspândirea absolut necontrolată a reclamelor la fiecare colţ de stradă duce la distrugerea completă a oricărui sens al oraşului, iar oamenii devin alergici la ele. Pe bună dreptate. Trebuie să începem să înlăturăm smogul vizual din spaţiile publice, oriunde s-ar afla el, chiar dacă [vom face asta puţin câte puţin].
Cu un astfel de primar de partea lui în Gotham-ul Slovaciei, Batman ar putea să se mai odihnească şi să petreacă mai mult timp cu familia.