În premieră, trei păpuși Barbie cu dimensiuni corporale ”normale”

0

După ultimii ani, în care dimensiunile nerealiste ale celebrelor păpuși au fost criticate pentru distorsionarea percepției despre frumusețe în rândul fetițelor, și în care numeroase inițaitive au lansat păpuși mai apropiate de proporțiile ”femeilor normale”, compania Mattel face cea mai mare schimbare din istoria de 57 de ani a lui Barbie. Astfel, pe piață vor ajunge trei noi modele de păpuși, cu dimensiuni corporale diferite, adaptate varietății conformațiilor umane.

Un studiu din 2012, care analiza efectul râvnitelor păpuși asupra fetițelor, arăta că, dacă Barbie ar fi o femeie adevărată, talia ei ar fi cu 39% mai subțire decât a unei paciente anorexice, ceea ce nu i-ar permite nici măcar să aibă menstruație. Dacă punem la socoteală și dimensiunile generoase ale sânilor, am afla că șansa ca o femeie normală să obțină aceste proporții ar fi de 1 la 100.000. Astfel, piața jucăriilor a făcut loc lansării mai multor păpuși care să reflecte standarde mai realiste de frumusețe, cum ar fi păpușa Lammilycât mai aproape de formele și dimensiunile femeilor ”normale.”

Compania Mattel, producătoarea Barbie, nu a rămas impasibilă în fața valurilor de critici și, după un lung proces, păzit foarte strict, a anunțat luna aceasta că va lansa trei noi modele de păpuși, ca alternative la până nu demult unica Barbie ”trasă prin inel”. Cele trei păpuși vor fi Barbie înaltă, Barbie scundă și Barbie ”rotunjoară”, ele fiind menite să reflecte mai fidel standardele de frumusețe ”ale Americii din secolul 21.” Mai mult, anul trecut, Mattel a introdus o gamă variată de păpuși cu tonuri de pielere și texturi de păr diferite, din nou, pentru a reflecta diversitatea umană.

Această decizie este, potrivit oficialilor citați de TIME, un risc pentru compania care înregistrează anual vânzări de circa un miliard de dolari în 150 de țări. Chiar dacă poate numărul copiilor care își vor dori o păpușă ”rotunjoară” (curvy) va fi mai mic decât al celor care vor continua să-și dorească o Barbie standard, compania a fost nevoită să-și redefinească strategia, atâta vreme cât, în ultimii ani, vânzările au scăzut semnificativ: între 2012 și 2014, s-a înregistrat o scădere de 20%, tendință continuată și anul trecut. Mai mult, o bună parte din hainele destinate păpușii Barbie nu se vor potrivi noilor modele, iar pentru a preveni un val de nemulțumiri în acest sens, Mattel va lansa un număr special de help line, special pentru Project Dawn – numele sub care s-a derulat întreaga campanie Mattel.

Cu toate acestea, o adaptare a acestor păpuși care au făcut istorie la diversitatea estetică a zilelor noastre, se impunea cu necesitate, dată fiind și schimbarea de mentalitate a potențialilor cumpărători. Din ce în ce mai multe vedete ale lumii pop – Kim Kardashian sau Beyonce – au impus standarde corporale diferite de dimensiunile tipice ale fotomodelelor, iar feminismul a jucat un rol esențial în acceptarea diversitățții corporale. Astfel, din ce în ce mai multe mame aleg pentru fiicele lor păpuși care să le transmită un model de comportament mai puternic și un mesaj de acceptare a diversității. Iar Barbie nu putea rata aceste tendințe, dacă voia să rămână lider de piață.

”Brandul nostru reprezintă o împuternicire a femeilor. El vorbește despre alegeri. Barbie a avut numeroase cariere, într-o vreme când femeile erau obligate să fie casnice,” spune Richard Dickinson, de la Mattel. Astfel, după o lungă și controversată istorie, Barbie se reformează nu doar la nivelul ”carierei” pe care o poate îmbrățișa, ci, foarte important, la nivelul conformației, reflectând versiuni ale frumuseții mai aproape de naturalețe. Rămâne de văzut cum va reacționa marele public la această schimbare și ce viitor le va fi rezervat păpușilor scunde, înalte și rotunjoare.

Mai multe despre evoluția fascinantă a acestei jucării cu mare miză culturală, puteți citi în TIME


Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger