Retailerii fac eforturi să colaboreze cu micii producători locali de produse alimentare doar când au o criză de imagine, spune Willy Schuster, producător din comuna Moşna, județul Sibiu. În rest, nu le pasă de producătorii locali, deși Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR) a transmis că retailerii fac eforturi uriașe de a coopera cu aceştia.
AMRCR contrazice, într-un articol Evz.ro, rezultatele studiului WWF România, Retailer Scoreboard, care arată că doar mică parte din fructele, legumele și lactatele din supermarketuri sunt de pe piața locală. Retailerii consideră că studiul are doar scopul de a denigra marile rețele de supermarketuri și nu redă realitatea.
“Faptul că nu se găsesc produse locale la supermarket e, într-un fel, un semn bun. Înseamnă că există vânzare directă. Oricum țăranii produc pentru ei și pentru vânzare directă, iar pe consumatori îi sfătuiesc să caute să cumpere direct de la țărani, nu de la supermarketurile unor oameni bogați din Franța sau America. Ei nu au etică, banul e morala lor, cugetul lor e <în dreapta, spate>”, spune Willy Schuster (foto).
Personal, producătorul nu a avut colaborări cu retaileri și nici nu e interesat de asta, considerând că și-ar strica imaginea produselor dacă le-ar vinde la supermarket, dar cunoaște situația altor producători care, din lipsă de bani, ar vrea să-și vândă produsele la supermarket, dar nu au nicio șansă. “Sunt ignorați de supermarketuri pentru că producătorii locali sunt mici, nu sunt industrilizați, nu au continuitate, nu au cantități foarte mari, iar produsele sunt diverse, necalibrate, neuniformizate. Noi avem produse de sezon, iar retailerii vor să pună la raft ardei în trei culori toată iarna și pepene în martie”, mai explică Willy Schuster.
Dacă producătorii sunt ignorați de retaileri, ei primesc un tratament și mai rău din partea autorităților care, în loc să-i susțină, încearcă să-i elimine. “Nu ne susțin, dimpotrivă, ne combat, ori din exces de zel, din necunoștință sau pentru că sunt corupți. Mereu susțin că suntem o piedică pentru dezvoltare și că nu contăm cu 2-3 ha câte avem”, spune acesta.
“Să nu ne facem iluzii, retailerii din România, la fel ca și cei de aiurea, au operațiuni comerciale, cumpără și vând mai departe, profitul e marele criteriu, consumatorii sunt deja prostiți (sau “fidelizați”). Nu sunt nici vinovați, nici îngeri: asociațiile de producători de la noi îi acuză de dumping. Acum, dacă criteriul suveran al prețului mai mic le aduce retailerilor profituri mari, piața “liberă” nu va ajuta niciodată micul producător român”, spune, la rândul său, Raul Cazan, jurnalist de mediu, reprezentant al platformei ComunitateDurabila.ro.
Acesta precizează că statul are cea mai mare responsabilitate, însă, în a susține micii producători. “Preocuparea statului pentru securitatea alimentară este minimă. Tranzacții cu terenuri, lobbyiști OMG în fruntea Ministerului Agriculturii, deschiderea către orice companie multinațională care acaparează pământ și face experimente cu plante modificate genetic nu sunt căi către reducerea emisiilor și siguranța hranei pentru mâine, ci cooperativele – fenomen asociativ local, producția locală de calitate, educația gustului, finanțarea micilor întreprinzători agricoli care respectă biodiversitatea și tradiția gastronomică”, adaugă acesta.
„La ComunitateDurabila facem cercetări legate și de impactul de mediu al achizițiilor (publice) de hrană. Numai la cereale și cartofi, transportul acestora pe distanțe mai mari de 500 km lasă o amprentă de carbon cu cel puțin 50% mai mare. Deci nu mai e vorba de liberă concurență, piață în dezvoltare ori alte trăncăneli cu iz serios economic, ci de faptul că importurile masive de hrană împut și încălzesc atmosfera cu o viteză fără precedent. Dar atât timp cât subsidiile sunt perverse și merg doar în combustibili fosili ori în producția de biocombustibili, efectul este și va fi contrar declarațiilor de intenție frumoase ale liderilor politici”, spune Raul.
Studiul Retailer Scorecard, lansat de WWF România, se anunţă drept prima cercetare privind performanţa de mediu pe piaţa de retail FMCG din România şi îi găseşte pe retailerii autohtoni netransparenţi, insensibili la producătorii locali şi faţă de mediu şi cu o credibilitate a răspunsurilor pusă la îndoială de realitatea de pe rafturi. Asta în condiţiile în care, scriu iniţiatorii cercetării, companiile de retail au o mare influenţă în crearea unei economii verzi şi un impact major atât la nivelul producătorilor locali, al practicilor agricole, al lanţului de aprovizionare, cât şi al consumatorilor finali. Niciun retailer dintre cei 10 analizaţi în cadrul cercetării WWF nu a reuşit să obţină 50% din scorul maxim, nicio companie din Top 10 Retaileri nu comercializează fructe sau legume româneşti provenite din agricultură ecologică, iar la capitolul transparenta, retailerii au scor slab – doar 4 companii din 10 au răspuns la chestionar.
Foto: ARC2020, din campania Good Food March 2012
Un comentariu
Pingback: Fermierii britanici amenință cu amplificarea protestelor împotriva reducerii prețurilor | TOTB.ro - Think Outside the Box