Băieţi romi care iubesc băieţi

1

Roma Boys, mediu-metrajul proiectat luni la Centrul Ceh în deschiderea săptămânii GayFest, nu este un documentar propriu-zis, deşi are o ramă non-ficţională, nici ficţiune artistică, deşi are poveste şi personaje. S-ar încadra mai degrabă în genul filmelor educaţionale, în care dramatizarea e un simplu mijloc pentru transmiterea mesajului social sau formativ. Subiectul este intersecţia identităţii roma cu cea gay şi situaţia sensibilă în care se află cei care trebuie să negocieze două cauze majore de marginalizare în estul Europei. Filmul finanţat de Uniunea Europeană a fost făcut în colaborare cu Şcoala de Film a Academei de Arte din Praga şi premiat de Televiziunea Cehă în cadrul Fresh Film Festival.

 

de Ştefan Iancu

A fost proiectat în numeroase contexte, dar este gândit pentru a se adresa în special romilor. Pentru unii poate părea un subiect suculent, alţii pot fi iritaţi de exotismul aparent şi de miza preponderent politică a filmului, oferită spectatorului cu linguriţa. După atâtea documentare Discovery despre hijra din India sau al treilea sex în Melanezia, identitatea romilor gay poate fi mai puţin surpinzătoare. Nu aşa se pune însă problema pentru David Tišer, activistul roma de 27 de ani care este şi protagonistul filmului şi care ştie din proprie experienţă cât este de dificil şi cât de rar se întâmplă ca cineva să-şi asume homosexualitatea în mediul roma.

Probabil filmul este cel mai bine vizionat în acelaşi fel ca un film educaţional despre pericolele fumatului sau ca unul ecologic, pentru a nu fi dezamăgiţi. Există trei variante diferite de final, dintre care prima, a iubirii ratate, a fost pentru mine cea mai emoţionantă, în timp ce ipostaza fericită şi emancipată a personajelor de participanţi la un Pride Parade occidental m-a lăsat rece. La proiecţia de la Centrul Ceh sala a fost plină, iar publicul a reacţionat prompt la fiecare ceartă în romanes şi poanta vizuală. Am stat de vorbă cu David, mai puţin despre film cât despre experinţa şi identitatea de rom gay. Este un tip hotărât şi articulat, care, ca şi personajele imaginate de el şi jucate de non-actori, lasă câte un detaliu de genul blugilor pe fundul cărora scrie Diesel sau cerceilor sclipitori să vorbească despre lumea din care vine.

Cum a fost pentru tine să creşti ca tip gay într-o familie roma, care a fost experienţa ta?

De fapt până la o anumită vârstă nu mi-am dat seama că sunt gay şi am crescut ca orice copil. În momentul când mi-am dat seama că este ceva altfel cu mine am început studiile şi mi-am găsit o şcoală care să fie mai departe de familia mea. Nu pot să compar cu experienta unui tip gay obişnuit, dar presupun că depinde foarte mult ce familie ai. În acelaşi timp sigur că există anumite elemente diferite în cultura roma. În Cehia se fac de zeci de ani campanii pentru acceptarea homosexualităţii adresate cehilor, dar campanii adresate romilor nu au existat până acum. Poate şi din cauza asta romii sunt mai conservatori în privinţa homosexualităţii.

Crezi că stigma dublă, apartentenţa la două identităţi problematice, te-a ajutat să te empacipezi mai repede decât cineva care are o singură  problemă de genul asta?

Sunt discriminat de trei ori. O dată ca rom de către societate în general, apoi ca homosexual printre cehi şi a treia oară ca gay printe romi.

 

 

Şi asta te-a ajutat să-ţi găseşti mai repede un drum doar al tău sau, dimpotrivă, a făcut imposibil să găseşti o comunitate care te acceptă în totalitate?

De fapt a fost mai important să ma empanciez ca rom şi să-mi găsesc un drum ca activist roma. Faptul ca sunt gay a venit mai târziu, la început nu ştiau toţi despre asta, iar apoi m-au acceptat aşa cum sunt.

Ar fi corect să spunem că tradiţia roma este mai permisivă în privinţa sexualităţii? Sunt romii mai dezinhibaţi într-un fel în ce priveşte sexul?

Acesta este doar un stereotip. Sexul este tabu în comunitatea roma, nu se vorbeşte despre asta în familie. De exemplu în Cehia printre romi femeia trebuie să aiba doar un partener de sex şi de viaţă. Poţi să întâlneşti oameni mai dezinhibaţi, dar ei nu reprezintă cultura roma tradiţională. Există cazuri cand cineva iese din comunitate şi are impresia că trebuie sa facă totul invers şi să vorbească despre lucruri despre care altfel nu are voie să vorbească.

Totuşi, din puţina literatură antropologică pe care am citit-o, în comunităţile tradiţionale se foloseşte un limbaj destul de “colorat” chiar când cineva se adresează copiilor.

Eu nu am citit lucrurile la care te referi. Se folosesc cuvinte obscene dar ca diminutive şi sunt considerate drăguţe chiar şi pentru copii, nu vulgare. Îmi pot imagina că cineva care trăieşte în comunitatea tradiţională se întâlneşte cu cineva din afară şi poate vorbi vulgar, dar asta se întâmplă pentru că cel cu care vorbeşte nu este din comunitate şi nu poate spune apoi familiei ce a făcut. Există diferenţe şi de la comunitate la comunitate. Apoi, pentru vorbitorii nativi de romanes, cuvintele din limba majorităţii nu sună neapărat atât de vulgar.

Din experienţa mea, unii bărbaţi ţigani sunt mai abordabili, nu e aşa?

Dacă la asta te referi, e vorba de fapt de cineva care e deja un pic pierdut, nu mai e în comunitatea de romi. Poate trăieşte doar în comunitatea gay, nu se duce la discoteci obişnuite şi trăieşte doar în lumea asta. Poate fi un fel de prostituat, chiar dacă nu îi dai neapărat bani, poate doar plăteşti o băutură, dar e vorba de cineva pierdut. Mai poate fi vorba de cineva care îşi zice “Bine, nu mă mai primeşte comunitatea, deja sunt exclus, aşa că trăiesc cum vreau eu şi profit de viaţă cum vreau pentru că nu mai am nimic de pierdut”. E vorba de romii care sunt cumva şi într-o situaţie socială problematică, au nevoie de bani, de diverse avantaje. Sau se poate întâmpla când te duci într-o societate săracă de romi şi îţi place un băiat care nu trebuie să fie neapărat nici gay şi poate să accepte doar pentru bani, pentru ca sunt într-o criză socială mai mare. Sunt şi heterosexuali care fac asta, pentru bani, nu neapărat roma.

Dat fiind că rolurile de gen sunt destul de stricte în cultura roma tradiţională, crezi că există o presiune psihologică specială pentru bărbaţii gay romi să se conformeze stereoripurilor activ-pasiv sau foarte feminin/foarte macho?

Pentru a răspunde la întrebarea asta ar fi nevoie de o cercetare mai amplă, mi-e greu să generalizez. Cred că în general este mai uşor ca gay dacă eşti masculin, este mai acceptabil. Însă eu nu mă ocup cu asta, cu ce rol sexual joacă cineva, activ, pasiv sau versatil, pe mine mă interesează că romii care sunt gay sunt excluşi, au diverse probleme, ajung să facă prostituţie sau să consume droguri. Trebuie să îi convingem pe cei care sunt homosexuali să recunoască asta, iar când societatea va ajunge să îi accepte, atunci putem să începem să ne gândim de ce unii sunt mai activi sau mai pasivi şi să ne ocupăm de asta. Într-adevăr, cei pe care îi cunosc eu sunt în general ori activi ori pasivi şi poate că este aşa pentru că aşa este cultura noastră, dar de fapt cunosc şi roma între extreme şi doar o cercetare ne poate spune exact dacă situaţia e diferită faţă de restul homosexualilor.

Partenerul tău din film şi din realitate este tot un rom. Ţi s-a întâmplat să te îndrăgosteşti şi de cineva cu care nu ai atâtea în comun, un gadjo gay sau poate un ţigan hetero?

Nu m-am gândit niciodată să caut neapărat un rom şi nici nu am fost într-o altă relaţie decât cea cu el. Pentru mine este mai uşor să trăiesc cu un rom pentru că provin dintr-o familie tradiţională şi unui gadjo ar trebui să îi explic foarte multe lucruri care pentru un rom sunt fireşti. Şi nu ţin să respect neapărat toate tradiţiile noastre, dar ar fi dificil să explic fiecare lucru. Dar nu m-am gândit niciodată să caut numai pe cineva care este rom. Înainte de a avea această relaţie, dacă îmi plăcea de cineva, nu spuneam niciodată. Ştiu că foarte mulţi gay au suferit pentru că s-au îndrăgostit de prieteni apropiaţi heterosexuali, dar eu sunt foarte raţional şi nu mă implic când ştiu că nu am nicio şansă. Când eram adolescent a trebuit să rezolv alte probleme, cum ar fi fata care pe care am lăsat-o însărcinată şi nu am avut timp să mă îndrăgostesc de prieteni.

Deci ai fost şi tu căsătorit? În film asta i se întâmplă prietenului tău.

Filmul este şi fictiune, nu este întocmai ca în realitate. La 16 ani, familia mi-a găsit o fată, dar pentru că nu putem să facem încă nunta oficială, am făcut ceremonia în comunitate. Apoi ea a rămas însărcinată, dar a avortat spontan. Aşa că nu a trebuit să rămân cu ea şi după aceea am preferat să plec la studii pentru a evita situaţia.

Crezi că există cea mai mică posibilitate ca pentru unii tipi gay căsătoriile aranjate şi forţate să fie benefice, ca ei să fie mai fericiţi cu o nevastă care le oferă acceptare socială şi copii, decat să se chinuie cu un “stil de viaţă” gay?

Niciuna dintre variante nu este bună. Nu pot să spun cine ar fi mai fericit, pentru că în ambele cazuri lipseste ceva, fie iubirea, fie familia şi lumea în care ai crescut.

Preferabil ar fi ca romii homosexuali să fie acceptaţi în societatea lor ca să poată veni cu partenerul acolo şi să fie totul ok. De asta m-am hotărât să fac public faptul că sunt homosexual, pentru că e important să iasă cineva din comunitate care să spună “Sunt rom şi sunt homosexual” şi prin asta să îi ajute şi pe alţii să-şi asume identitatea. Dacă nu face nimeni asta, am fi în aceeaşi situaţie încă 30 sau 40 de ani fară să se schimbe nimic. Nu trebuie să ne întoarcem în istorie. În unele comunităţi roma există căsătoriile aranjate, în multe altele nu există. Dezvoltarea firească este ca tradiţiile să se transforme, dar cineva trebuie să dea un exemplu şi să înceapă ceva. Nici nu-mi pot imagina să forţezi o femeie să traiască cu un homosexual care are o relaţie cu altcineva. Fiecare are dreptul să-şi găsească un partener care să-l iubească, un lucru care este recunoscut în orice societate. Nici nu este adevarat că nu poţi să ai copii dacă ești homosexual.

Crezi că unii gay sunt chiar mai anti-ţigani decât societatea în general? Există un rasism special gay? Ţi s-a întâmpat să fii respins pentru că eşti ţigan?

Cehii gay sunt mai toleranţi decat cehii obişnuiţi pentru că sunt şi ei o minoritate. Dar nu se poate spune că nu sunt şi rasişti printre ei. Dar ceilalţi gay nu le prea permit să se poarte prost.

Dar dacă, din contră, cineva preferă ţiganii, chiar sexual, ţi se pare o problemă?

Nu.

Nici dacă îi plac doar în rolul de “bad boys”, de golani duri?

Fiecare are dreptul să-i placă ce-i place. Dar în cazul cuiva căruia îi place numai genul gangster cred că este o devianţă, o problemă sexuală. Şi atunci ar trebui poate să-şi rezolve problema respectivă. Pentru mine e ok, e problema lui. Dar dacă îi plac băieţii romi periculoşi poate păţeşte ceva şi atunci pentru restul lumii problema poate fi că un rom a ucis un ceh. Fiecare are preferinţele lui, unuia îi plac intelectualii, altuia baieţii frumoşi, dar ştii că nu o să fii fericit cu ei. Unii gay preferă băieţii romi pentru că sunt singurul element exotic în Europa de est. Există şi nişte stereotipuri că romii sunt foarte talentaţi la sex. Dar apoi găseşti un rom şi descoperi că nu este bun în pat şi eşti dezamăgit, e acelaşi stereotip ca în cazul negrilor.

 

Foto: Sasa Uhlov


Un comentariu

  1. Crezi că există cea mai mică posibilitate ca pentru unii tipi gay căsătoriile aranjate şi forţate să fie benefice, ca ei să fie mai fericiţi cu o nevastă care le oferă acceptare socială şi copii, decat să se chinuie cu un “stil de viaţă” gay?

    Salut,

    Ce fel de intrebare e asta? Cum e asta o optiune reala? Care ar fi viata femeilor cu care ei s-ar casatori? In ce fel ele nu conteaza deloc in ecuatia din intrebarea pusa?

    Adrrriana

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger