Avem pace intr-o Romanie care nu e (oficial) in razboi?

34

In ultimii 60 de ani, studiile de pace si conflicte s-au consolidat ca disciplina academica. Practicienii lucreaza de ani buni „pe teren” in diferite zone de conflict armat, dar si in tari in care nu este razboi (violenta domestica, economica, intre generatii, probleme de mediu etc.). Un numitor comun leaga toate teoriile si practicile in domeniu: violenta nu mai este acceptabila ca solutie la conflicte.

de Sabin Muresan

De preferat sunt solutiile constructive, empatice, nonviolente, pasnice. Cele care tranforma energia puternica a unui conflict intr-o noua realitate, benefica partilor implicate. Care nu distrug oameni si relatii, ci fac tot posibilul pentru a le proteja. Solutii care previn inchistarea intr-o spirala a violentei. Cu alte cuvinte, pace prin mijloace pasnice pe toate nivelurile (intra- si interpersonal, social, national, international).

Noi unde ne situam?

Diagnostic: Romania a ajuns la un nivel ingrijorator de violenta si agresivitate. Tocmai ce am incheiat un secol deosebit de sangeros in care razboiul, ca forma organizata (mai mult sau mai putin legala) de abordare a conflictelor, a facut un numar impresionant de victime. Un secol al carui sfarsit ne-a gasit dornici de a ne elibera de un regim dictatorial. La nivel global am observat ca violenta nu tine de culoarea pielii, de un continent anume, de varsta, sex, conditie sociala si economica sau educatie. Suntem cu totii afectati.

Inclinatia spre violenta si agresivitate e data mai degraba de trecutul comportamental individual si comun (ganduri, vorbe, fapte), de structurile si institutiile care le promoveaza in mod constient sau involuntar (familie, scoala, loc de munca, sistemul sanitar, spatii de socializare, media, administratie publica, armata, diverse forme de extremism, discriminare si intoleranta, industria de film, sisteme economice si politice).

Mai presus de toate si cel mai dificil de idenftificat, agresivitatea e sustinuta de valorile noastre sociale („bataia e rupta din rai”, „sa moara capra vecinului”), de obiceiuri si traditii („locul femeii e la cratita”, „barbatii nu plang”), de traumele trecutului (neincrederea in concetateni, atrocitati nationale neelucidate), de fricile individuale si comune („terorism”, „saracie”, „lipsa sperantei”, „spatiul si dreptul individual”). Substanta nevazuta in care se scalda toate acestea se numeste violenta culturala si le justifica, legitimeaza pe toate cele de mai sus. Sustine suprematia unora asupra altora, intaietatea fortei („legea junglei”) si a competitiei si dominatia rasei umane asupra oricarei alte forme de viata de pe Planeta.

Prognoza: Romania nu reuseste sa-si reformeze sistemul educational si cel de sanatate. Clasa politica ignora nevoile reale ale alegatorilor, se concentreaza pe impartirea functiilor si a banilor publici intre diferitele grupuri de influenta. Conceptul de securitate nationala se reduce la intarirea armatei si participarea la operatiuni NATO. Relatiile sociale continua sa se deterioreze odata cu cresterea nivelului de violenta. Lipsa de speranta intr-un viitor mai bun devine endemica.

Terapie: Poate fi crearea unui Minister sau a unui Departament de Pace* in Guvernul Romaniei una din solutii? Daca da, cu ce rol? Care ar fi coordonarea cu celelalte institutii, in special cu Ministerul Apararii Nationale? Care ar fi functiile sale? In ce domenii?

Doua opinii, cu „DA” si putin „nu”, cu „NU” si putin „da”; menite sa deschida dialogul catre idei si propuneri.

*mai multe detalii despre Alianta Globala pentru Ministere si Departamente de Pace gasiti aici

[coloana]

DA, avem nevoie de un Minister de Pace in Romania

Corina Simon, membru asociat al Departamentului de Operatiuni de Pace a PATRIR si Secretara Internationala a Aliantei Globale pentru Ministere si Departamente de Pace

Pacea este, in opinia mea, un domeniu la fel de larg si atotcuprinzator precum sanatatea. Pentru dezvoltarea umana si sociala avem nevoie atat de pace, cat si de sanatate. Si totusi in Romania nu investim nici pe departe la fel de mult in construirea pacii precum in sanatate. In ultimii ani, la nivel mondial se dezvolta mecanisme, organizatii, si se acorda resurse din ce in ce mai multe pentru pace in zonele profund afectate de violenta armata si pentru programe vizand reducerea violentei in tari neimplicate in razboi.

Multi oameni ce lucreaza in domeniul construirii pacii si-au exprimat ingrijorarea fata de situatia actuala si considera ca exista un neajuns de coordonare, impact si resurse, pentru a produce o schimbare durabila si profunda in sistemele politice, economice si sociale curente ce perpetueaza violenta.

Ministerul de Pace este organul central al administratiei care ar coordona programe de prevenirea violentei, transformarea pasnica a conflictelor si construirea pacii. In lume exista trei astfel de ministere, in Insulele Solomon, Nepal si Costa Rica. Exemplele arata ca nu doar tarile pe teritoriul carora se deruleaza conflicte violente pot crea un Minister – Costa Rica nu are armata si si-a insusit mesajul promovarii pacii in multe feluri de-a lungul istoriei.

Ministerul de Pace in Romania ar urmari sa aduca pe agenda publica o perspectiva sistemica asupra problemelor cu care se confrunta populatia Romaniei. Discriminarea in Romania este un tip de violenta complex si care patrunde in multe arii ale vietii noastre politice, sociale, economice si culturale. Afecteaza romani la noi in tara si romani care calatoresc in alte tari. Ministerul de Pace ar sustine cercetarea si analiza fenomenului de discriminare in Romania, ar identifica toate grupurile afectate si cele care practica discriminarea, ar sustine programe de constientizare si transformare a atitudinilor si proceselor care sustin discriminarea, ar face recomandari diverselor ministere si institutii guvernamentale pentru solutii specifice conform mandatului fiecarora.

Pacea este un domeniu inter-disciplinar si solutiile trebuie sa implice un spectru larg de actori guvernamentali si non-guvernamentali. Un Minister de Pace ar colabora cu fiecare minister si alte institutii ale statului sprijinind crearea de politici constiente de pace in celelalte domenii ale socialului romanesc. In mod specific, relatia Ministerului de Pace cu Ministerul Apararii Nationale si  Ministerul Afacerilor Externe ar fi ca partener in dezvoltarea de strategii integrate militare si civile pentru sustinerea operatiunilor de pace in care este implicata Romania, in special in aria de prevenire a violentei, mentinerea pacii si avertizare timpurie.

Ministerul de Pace sustine implementarea strategiilor si acordurilor internationale cu privire la construirea pacii si transformarea conflictelor la nivel global. O Rezolutie ONU foarte relevanta pentru Romania este Rezolutia 1325, care sprijina o mai mare implicare a femeilor in luarea deciziilor de la diverse niveluri si recunoaste rolul acestora in crearea de solutii durabile. In Romania, violenta pe criterii de gen nu este destul inteleasa si abordata. Ba chiar se neaga ca ar fi o problema.

La transformarea conflictelor, in Romania, pe langa institutiile oficiale ale statului, contribuie si societatea civila in mod divers si cu impact variabil. Un Minister de Pace concentreaza activitatea tuturor acestor institutii si contribuie la eficientizarea masurilor de transformare a conflictelor, sprijina eforturile de evaluare a impactului activitatilor societatii civile menite sa abordeze diverse forme de violenta si agresivitate.

Resursele necesare muncii pentru pace si transformarea conflictelor se refera atat la cele materiale, cat si la cele umane. Ministerul de Pace, in colaborare cu Ministerul Educatiei, ar crea politici si strategii pentru educarea populatiei in spiritul pacii incepand cu primii ani de scoala si incheind cu programe universitare si post-universitare si de dezvoltare profesionala a adultilor. Fonduri speciale ar putea fi alocate cu ajutorul Ministerului de Pace pentru sprijinirea programelor de construirea pacii si transformarea conflictelor identificate prioritare.

Infiintarea unui Minister de Pace s-ar confrunta insa cu cateva piedici (sau posibile oportunitati de actiune):

Nu exista o analiza si intelegere profunda a pacii si tipurilor de violenta care isi gasesc expresia in Romania. Nu sunt destui profesionisti in ariile socialului cu o perspectiva orientata spre construirea pacii si reducerea violentei si a agresivitatii.

Polarizarea politica din prezent ar face posibila politizarea si manipularea Ministerului de Pace in favoarea intereselor grupului/grupurilor aflat la putere.

Situatia economica dificila a statului roman face aproape imposibila crearea de noi ministere.

[coloana]

NU de Minister de Pace avem nevoie in Romania


Laurentiu “Razasu” Matei, Maior in Armata Romaniei

Pacea este, contrar tuturor aparentelor, dezideratul fiecarui ostas. Dar cu toate ca pacea ostasului nu este tot una cu misiunile de sprijin al pacii pe care le executa armata Romana, se dovedeste ca aceasta dorinta a facut ca militarul roman sa fie destul de eficient pe timpul acestor misiuni, fie ca sunt patronate de NATO sau de ONU. Din experienta mea de militar am constatat ca pacea nu reprezinta o stare care se impune, ci una care se alege. Starea de pace pleaca de la o cerinta personala si se extinde pana la nivelul social, nefiind astfel nevoie de o institutie sau de un minister care sa dezvolte programe sau legi speciale in acest scop.

Uitandu-ne la Romania de astazi si analizand sumar obligatiile ministerelor, observam ca mai fiecare are o mai mare sau mai mica responsabilitate pentru instaurarea unui climat de pace in Romania. Astfel, Ministerul Sanatatii este responsabil, impreuna cu cel al Cultelor, pentru pacea interioara si sufleteasca a fiecarui roman, Ministerul Educatiei impreuna cu cel al Tineretului si Turismului sunt responsabile pentru pacea viitoare a acestei tari, iar Ministerul Apararii Nationale impreuna cu cel al Administratiei si Internelor sunt responsabile pentru pacea generala de acum. Astfel, fiecare dintre cei platiti de cetatenii acestei tari ca fiind functionari publici sunt responsabili pentru asigurarea pacii.

Contrar la tot ceea ce primim ca informatie in acest moment, eu spun ca Romania traieste o stare de pace. Fiecare dintre noi are posibilitatea de a-si alege modul de a-si trai viata si de a-si satisface nevoile personale, nu exista o amenintare armata directa care sa impuna o stare de stres sau un climat lispsit de optiuni. De fapt, ceea ce avem noi nevoie acum este mai multa responsabilitate si implicare. Este foarte comod sa spui ca de toate lucrurile neplacute intamplate tie sau altora doar ceilalti sunt de vina. Acesta scuza este nu doar patetica, ci si foarte periculoasa. Viata militara m-a invatat ca nu pot supravietui singur unui conflict si ca numai avand grija de cel de langa mine, asumandu-mi astfel responsabilitatea de a nu fi indiferent, pot sa trec cu bine peste orice pericol. Asa si in viata de zi cu zi nu pot spune ca traiesc pacea atat timp cat nu ma implic sa schimb ceea ce pare si este contrar credintei mele de a fi pace, liniste si armonie.

De aceea eu cred ca nu infiintand un alt minister sau institutie vom reusi sa ne gasim si pacea social, ci impacarea de sine cu necesitatea asumarii si actiunii ne va ajuta sa ne gasim acea molipsitoare liniste din noi care sa ne ajute sa instauram pacea si in jurul nostru.

In concluzie, Romania traieste acum o stare de pace, dar sa nu uitam ca indiferenta induce o pace aparenta si de scurta durata.

[coloana] [poll id=”14″]

Tags:



34 de comentarii

  1. Încă un minister? Nu mersi, avem deja destulă birocrație cât să nu mai vreau încă o serie de aprobări când vreau să îmi sap o groapă să plantez un copac…

    Suntem violenți, suntem răi. Dar asta se rezolvă prin civilizație, prin educație, nu prin impunerea de la centru, de la un minister de pace.

  2. Despre fraza “Inclinatia spre violenta si agresivitate e data mai degraba de trecutul comportamental individual si comun (ganduri, vorbe, fapte), de structurile si institutiile care le promoveaza in mod constient sau involuntar (familie, scoala, loc de munca, sistemul sanitar, spatii de socializare, media, administratie publica, armata, diverse forme de extremism, discriminare si intoleranta, industria de film, sisteme economice si politice).” (S. Muresan).

    Cam 90% din violenta omului vine exclusiv din familie (excluzind cazurile celor nascuti deja cu boli mentale congenitale). De 100 de ani se vede ca 90% din criminali/violatori/sadici au familie conflictuala (parinti alcoolici, batausi, violotori…). Individul linistit si echilibrat crescut in familie armonioasa fuge toata viata (instinctiv) de violenta.

  3. Sa vorbim intii de violenta din tara care este modelul nostru social (stramb) de 20 de ani: SUA. Si care tot ne urecheste ca avem… violenta.

    “America has the largest prison population in the world, greater than China with four times as many people, and 22% of all those incarcerated globally. At 738 in 2006, it has the highest rate per 100,000. Most Western European nations have under 100. Japan has 62. Canada 107. Bolivia under Evo Morales 83, and Venezuela under Hugo Chavez 74. Justice Department Bureau of Justice Statistics show over 2.4 million imprisoned Americans at yearend 2008. They include inmates in federal and state facilities, local jails, Indian, juvenile, and military ones, US territories, and numbers held by Immigration and Customs Enforcement (ICE). In addition, another 7.3 million are under correctional supervision, and 13 million pass through US jails annually. Half of them are for non-violent offenses. Half of those are drug-related. In 1980, 40,000 drug offenders were in prison. Today, it’s over 500,000, the result of the “war on drugs,” that’s part of the war on civil liberties.”

    http://www.rense.com/general90/harmful.htm

  4. In romania nu avem nevoie nici de armata – suntem in pace de la 45 incoace. Suntem membri unei uniuni care ne garanteaza securitatea. Eu as face din ministerul apararii si ministerul de interne un singur minister, iar soldatii ar fi politisti – sau asemanator – in timp de pace.
    Avem nevoie de educatie. Avem nevoie de sanatate. Avem nevoie de cultura.

    • Sa renuntam la armata? Sau mai bine zis, sa comasam armata cu Politia?
      Scuza-ma, dar esti un idealist rupt de realitate!
      Stii de ce exista politie pe lumea asta? Si nu indeplineste armata rolul ei? Tocmai fiindca armata nu poate interveni impotriva propriului popor!
      Si sa renuntam la armata, zici tu. Vai vai, mare e gradina Domnului!

    • Buna idee. Dar eu zic sa nu te opresti aici. Poti continua prin a-ti imparti averea. Doneaza-ti salariul, casa, etc. Apoi poti sa traiasti doar din ce cultivi sau vanezi. Alege sa traiesti in padure sa fii eco. Poate asa te va urma cineva si sfaturile tale vor avea greutate. Dar pana atunci iti amintesc ca pocalul de aur statea la fantana doar in perioada in care hotii erau trasi in teapa, nu ca era tara civilizata. Iar Europa iti asigura securitatea dar cu armata membrilor ei, adica si Armata Romaniei. Iti recomand un pic de lectura de istorie de exemplu. In rest te apreciez pentru inocenta gandurilor tale.

    • si cine zici ca-ti garanteaza securitatea?
      Hmm, si totusi cum se presupune ca o garantezi si tu pe a celorlalte state din uniune?
      Stiu! te trimitem pe tine sa vorbesti frumos!

      Shit! Am uitat! UE este de fapt uniune economica si nu militara si nu-ti garanteaza nici o integritate teritoriala. Parca NATO este alianta militara si nu are nimic de a face cu UE.
      Mai omule, tu pe ce lume traiesti?

      Si Antanta era creata pt a garanta securitatea celorlalte tari impotriva Germaniei si din cate-mi aduc aminte, cu exceptia Angliei toate celelalte state au fost invadate.

      Pacifist de trei lei (lei vechi)! Invata istorie inainte de a arunca cu asemenea ineptii pe web! Toti visati ca lumea este superba si ca nimeni nu trebuie sa moara in nici un razboi. De la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial se presupune ca au existat doar 3 minute de pace pe glob.

  5. Propun o solutie de rezolvare a celor plini de energie si vilolenti fizic: sa fie adunati ,instruiti si trimisi in teatrele de operatii din Afaganistan,unde sa fie angajati in misiuni de lupta ….sa le vedem atunci vitejia.

  6. Astia sunt tot din gasca care vrea sa ne abureasca, sa ne abata atentzia de la adevaratul conflict si de la adevarata pace : PACEA SOCIALA !!Problema cea mare este pacea sociala. NU POATE EXISTA PACE SOCIALA CAT TIMP O GASCA SE IMBOGATZESTE CONTINUU iar restul de 95% din populatzie saraceste !!
    Daca cautzi pacea in actualul sistem …nu o vei gasi !!!
    nici MARXISMUL nu este mai breaz dar parca …parca ..este mai….,,DISTRIBUTIV”.

    • Nici o abureala, nici o contradictie, Si pentru mine definitia pacii e mai larga decat cea a lipsei conflictului armat. Pacea / violenta / agresivitatea sociala e inclusa in textul articolului.
      Exista ceva dincolo, de marxism si socialism, dincolo de capitalism si economie de piata, un sistem / niste sisteme pe care le putem crea pentru a schimba ce nu ne place in Romania?
      Putem iesi in afara cutiei sau alegem sa o marim putin?

  7. romania e oficial in razboi virtual cu ungaria (erepublik) pana si in razboiul vitual cineva trage foloase…

    daca vrem intradevar sa fim luati in serios e nevoie de organizare….prea multi suntem sclavi moderni la corporatii de import…astefel suntem martori la exportul profitului … totusi cotizam serios la bugetul statului si suntem bulversati de modul in care banii ne sunt cheltuiti de la primari si pana la ministrii …

    ce e de facut ? sa emigram ? sa lasam tara pe mana hotilor ? degeaba au tinut piept stramosii nostrii cotropitorilor daca noi nu putem tine piept capitalizarii…e nevoie de o alta revolutie virtuala in romania …

    starpirea politicienilor de carton, si anexarea averilor la buget, … doar legalizarea mariei ne poate scoate din noroi

  8. ZELTERA fii pe pace (ca tot e vorba de asta!): RO nu mai are niciun fel de armata functionala. De vreo 15 ani incoace.

  9. Un soldat nu are cum sa accepte ca nu este nevoie de el. Pace inseamna lipsa soldatilor. Nu exista “forta de pace” sau “armata care sa mentina pacea”. Soldatii sunt antrenati sa-si distruga dusmanul; daca nu exista un dusman, intr-un fel sau altul se va inventa unul. Pentru ca fara dusman, armata nu mai are motiv sa existe.
    Va recomand sa vizionati documentarul “War Part Two – Anybody’s Son Will Do” ( http://www.youtube.com/watch?v=DShDaJXK5qo ), e un punct de vedere foarte interesant despre ce inseamna antrenamentul militar.

    Eu cred ca vom avea pace atunci cand oamenii (mai ales militarii) isi vor da seama ca “dusmanul” este si el om, cu familie copii si prieteni, ii va intelege motivatia, si isi vor da seama ca razboiul NU e niciodata cea mai buna solutie.

    Vedeti si armistitiile “spontane” de Craciun din timpul primului razboi mondial ( http://en.wikipedia.org/wiki/Christmas_truce ). O astfel de situatie este cosmarul oricarui comandant din armata. Toata indoctrinarea militara incearca sa previna astfel de situatii, in care masele de soldati au revelatia “wtf, suntem oameni toti, de ce ne ucidem intre noi ?!”

    • Desi nu sunt atat de avansate precum antrenamentul militar, exista instruire si pregatire si pentru peaceworkers/lucratori pentru pace/pacificatori.

      National Peace Academy USA
      Nonviolent Peaceforce
      ForumZFD Germania
      International Peace and development Training Centre – PATRIR Romania
      Centrul National de Training pentru Reconstructie Post-Razboi Romania
      si multe altele

      Lipsesc multe aspecte din sistemul de instruire a unui peaceworker. Avem multe de invatat de la sistemul de antrenament militar – conceptia ca fiecare soldat trebuie sa gaseasca o solutie rapid pentru orice situatie cu care se confrunta, sisteme de comunicare si tehnologii inovatoare, mecanisme de planificare, strategie si tactica, implementare, finantare, evaluare si monitorizare, dezvoltarea de scenarii posibile.

      In multe parti ale lumii, militari sau fosti militari sau combatanti, inclusiv asa zisi teroristi sunt activ implicati in procese de pace si de transformarea conflictelor.

      Combatants for Peace Israel Palestina

  10. Pentru România inca nu s-a incheiat cel de-al doilea razboi mondial atata timp cat ocupantul rus si colonistii sai stapanesc localitati din drepta Nistrului.

  11. Pacea si echilibrul si prosperitatea tarilor inseamna saracirea Bancherilor Mondiali si a Complexului Militaro-Industrial. Din acest motiv, pe baza principiului Hegel (teza-antiteza-maioneza) elitele acestea creeaza false probleme si pericole, si apoi declanseaza razboaie, pozand in mari salvatori.
    Razboaiele sunt o frauda ce imbogatesc pe unii, in timp ce altii se casapesc pe front.
    Interesant este ca in SUA in 1914 era circa 150 multimilionari, pentru ca in 1918, deci dupa razboi, sa fie peste 300 !

  12. Scapati din cei 45 de ani de foame, ne-am adus aminte de natura animalica, ne-am intors la singura forma de organizare pe care o avem in sange cu adevarat : legea junglei. Degeaba am traversat secole de cunoastere, iluminare si tehnologie, daca singura motivatie care o mai avem este ca NEVOIA JUSTIFICA TOT. Doar asta e esenta supravietuitii animalelor, niciun alt scop decat supravietuirea.

    • Ceea ce este extraordinar apropo de natura umana este ca nu se opreste la “natura animalica” sau instincte. Avem capacitati si posibilitati imense atat de a crea armonie, trai in bune relatii unii cu altii, dovedie empatie si compasiune cat si de a aduce suferinta si distrugere. Ce alegem? Pe cine lasam sa aleaga in numele nostru?

  13. Pe planeta se desfasoara un razboi continu armat si nearmat,propaganda de dreapta ,de stanga totul pt a controla si pune mana pe cat mai multe resurse. De ex irakul isi da capacitatlle petroliere dupa un razboi armat noi le-am dat de bunavoie .
    Pacea nu e profitabila ,a mai fost unul acum 20 de ani ce tot zicea ca vrea pace si a sfarsit impuscat.E periculos sa-ti doresti pace.
    Acum suntem sclavi dar nu ne dam seama de asta,nimic nu se schimba pe Terra cei smecheri profita de pulime scuzati-mi expresia.

  14. Asa cum ziceau mai multi, e nevoie de educatie, cultura, sanatate. Trebuie investit in scoli, invatamant, in spitale,in arta de calitate. Nu e nevoie de un minister separat. Sa se aloce mai multe fonduri pentru cele insirate mai sus, mass media sa prezinte oameni care pot fi dati exemple, chiar daca nu sint vedete si sa nu mai promoveze non-valori.

    • Eu as fi bucuroasa ca astfel de programe sa existe – de imbunatatirea sistemului de educatie, sanatate etc! In alte state, acest gen de investitii se fac. Pacea are nevoie de infrastructura, nu poate fi realizata de Minister sau doar la un singur nivel – cel de stat national.

      Ce ar fi sa ne punem mai multi oameni “ochelari de pace” si sa ne uitam la tot ce ne inconjoara prin acesti ochelari? Sa vedem cum contribuie sau cum dauneaza pacii ce vedem in jur, de la atitudini si comportamente individuale pana la institutii si organizatii nationale si supra-nationale. Astfel se creaza infrastructura de pace … facand schimbarile necesare in tot ce ne inconjoara astfel incat sa produca un climat de pace, armonie intre oameni si impreuna cu natura. Iar schimbarea incepe de la noi insine! Ministerul poate sa sustina o schimbare la mai multe nivele, dar numai daca fiecare individ isi asuma rolul si responsabilitatea ce vine cu acesta.

  15. Un “minister al pacii” l-ar face pe George Orwell fericit, caci schimbarea limbii profetita de el in “1984” ar deveni o realitate.
    Cum va place “persoana privata de libertate”, fata de “puscarias”, pentru a descrie pe cineva care-si plateste faptele rele ? Binele e rau, iar raul devine bine….

    Nu suntem la pace, ci la razboi si inca cu unii care nu ne-au facut niciodata nimic, dar ajungem sa-i uram pe cei agresati si sa-i iubim pe cei ce ne-au trimis trupele acolo. Primul pas pentru spre insanatosire, este sa realizam ca suntem bolnavi:

    http://eufrosin.wordpress.com/2010/04/18/romania-la-capat-de-drum/

    • Nu doar Orwell ci si toate conflictele din timpurile noastre sau timpuri trecute ne-au facut constienti pe cei care lucram in construirea pacii despre puterea cuvantului si semnificatia care i se asociaza, exista termeni contestati si dezbatuti, incarcati politic, de ex. Burma/Myanmar, Irlanda de Nord/Nordul Irlandei/Ulster/Cele sase judete, rom/tigan etc.

      Orwell ajuta sa ne tina alerti, sa urmarim felul in care comunicam si dialogam despre pace si despre un minister de pace.

      Haideti sa vorbim despre substanta … cum functioneaza un Minister de Pace, ce atributii are, ce structura si ce fel de relatii are cu celelalte ministere si institutii, cum comunica cu oamenii si cu organizatiile societatii civile?

      Asta e provocarea!

      Omul are o putere incredibila … sa creeze realitatea pe care doreste sa o traiasca. Oare pacea este atat de utopica? Uitati-va in jur si veti descoperi ca pacea este mai vie ca oricand … in atitudini, actiuni la diverse nivele. Ca avem multe de facut ca sa facem ca pacea sa reprezinte o realitate pentru mai multi oameni asta e clar!

  16. Pingback: Avem nevoie de un Minister al Păcii? « Reflecţii pe o frunză

  17. Definitia statului este “o entitate care deține monopolul asupra folosirii legitime a violenței pe un anumit teritoriu” (link).

    Din cauza asta, un minister al păcii ar fi absolut contrar scopurilor statului.

    • Daca statul ar functiona precum spune in definitie/teorie nu ar mai trebui sa-si exercite “dreptul legitim de a folosi violenta”.

      Apoi trebuie sa ne uitam foarte atent cine creaza “scopurile statului”, ce oameni, ce grupuri, ce organizatii nationale si internationale si in ce fel. Acest gen de intrebari se pun in analize si in crearea de strategii de influentare. Cetatenia inseamna o responsabilitate.

      • Daca statul nu si-ar mai exercita monopolul asupra violentei, ar insemna sa permita si altor entitati sau indivizi de pe terioriul lui sa se foloseasca de violenta, iar asta ar insemna pierderea suveranitatii.

        Non-violenta e incompatibila cu ideea de stat, inca de la inceput.

        Inca de la orasele state ale antichitatii, monopolul asupra violentei este elementul definitoriu fara de care un stat suveran nu poate exista.

  18. A spune/vota ‘NU’ in conditiile unei insuficiente informari este un vot… NUL.

    Absenta razboiului nu inseamna pace. As dori sa recomand, cu sinceritate, celor care ar inclina sa voteze ‘NU’ – inclusiv domnului Maior in Armata Romaniei – sa incerce sa citeasca mai mult despre pace si conflict, despre violenta si formele in care oamenii o manifesta in societate, despre violenta directa si indirecta, despre violenta structurala si culturala, despre efectele lor la nivel personal, in familii si in societate, apoi despre ‘peacebuilding’ si crearea pacii, despre necesitatea unei culturi a pacii, despre drepturile omului si o viata demna pentru fiecare, cat si despre ceea ce este necesar pentru a se realiza o astfel de transformare spre bine in societatea Romana.

    O mai buna informare si ceva curiozitate ar ajuta oamenii sa afle mai mult, inclusiv prin a citi despre cele trei ‘ministere/departamente pentru pace’ deja existente in alte tari, cat si despre oamenii care promoveaza aceasa initiativa (vezi http://www.mfp-dop.org ). Ceea ce ei propun nu are nimic de-a face cu departamentul din nuvela/romanul scris de Orwell. Este de fapt opusul acelui sinistru minister din nuvela lui George Orwell.

    In cunostinta de cauze, oamenii vor spune ‘DA’, pentru ca o astfel de schimbare este spre binele lor si al tarii in care traiesc. Nimic bun nu se realizeaza haotic. Este nevoie de o structura (minister, agentie, etc.) pentru a coordona si implementa schimbari in bine prin colaborari transparente cu celelalte departamente, institutii si organizatii guvernamentale cat si non-guvernamentale care pot contribui la aceste schimbari. Iar societatea civila (adica toti cetatenii treji si activi) are un mare rol in aceasta privinta.

    Va doresc succes.

  19. It is encouraging to see the discussion which has been started through the article of Sabin Muresan and the presentations by Corina Simon and Laurentiu Matei. As a practitioner who has spent the past 14 years working in areas of armed conflict and as an advisor to several governments, inter-governmental and non-governmental organisations world-wide, I would like to share some reflections. I would also like to support and encourage the comments of several suggesting to focus on concrete discussion of the actual issues, and to explore people’s opinions and thoughts on them.

    1. IS A MINISTRY OF PEACE RELEVANT / NEEDED?
    The truth is, all of us have conflicts, at every level – as individuals, within families, within businesses, communities, and internationally. Not all of us, however, deal with conflicts well. Extensive experience over recent decades has shown practical ways of dealing with conflicts more constructively. This can range from measures which help to reduce rates of violence in the home / families, reductions of social violence, and prevention or ending of armed conflicts internationally. Given the scale and impact of violence and conflicts within communities and internationally, any informed and responsible citizen and government should try to identify and support practical and effective measures which can help to reduce violence and transform conflicts constructively. At the moment, both in Romania and in many governments, there is a severe lack of focused, profesional capacity for dealing with conflicts effectively and constructively, both domestically and internationally.

    2. IS PEACEBUILDING REALISTIC / POSSIBLE?
    This is not simple a discussion of opinions. Those working professionally in the field can point to numerous examples of successful mediation and peace processes, and cases where the outbreak of violence and war have been effectively prevented. Violence has its roots in conflicts. Many governments and organisations have improved capabilities of effectively addressing conflicts through peaceful means. Fortunately, we now have tens of thousands of examples of successful experiences in dealing with conflicts from local to international levels. Those interested — and those who claim to use ‘history’ as a support for war — should benefit from these practical experiences. The key point here for any responsible discussion is: recognition of the negative impact violence has and can have. In this case, a relevant parallel can be found in medicine: It is natural for human beings to fall sick, and indeed to die. For many centuries we lacked awareness of causes and cures for disease which are today common in modern medicine. Today: we have government ministries/departments for health, we train professional nurses and doctors, we promote health education in schools. People do still fall sick, but we work to build our government and social capacity for health because we know how important it is to alleviate and prevent suffering.

    3. WHAT WOULD A MINISTRY FOR PEACE DO?
    Today we have Ministries for health, agriculture, war, sports, and many other issues. We have Ministries for most areas communities/societies have recognized as important – because we decide that government needs effective capacity to deal with these issues. A MINISTRY FOR PEACE could:
    – help improve government capacity to respond to conflicts effectively and constructively;
    – improve monitoring and analysis of conflicts to identify them before they become violence, improving violence prevention capacities;
    – work together with the Ministry of Education to promote peace education in schools (we all learn math, because no matter what we do in life it can be useful to us. All of us have conflicts as well. Peace Education in schools – mandatory in countries like Norway and New Zealand and widely practiced in many others – can help all of us develop practical skills and tools for dealing with conflicts more constructively that can help us in all we do in life, both personally and professionally);
    – improve Romania’s capacity to address domestic and international conflicts effectively. Good examples can be found in recent conflicts involving Romanian citizens in Italy, Spain, Norway, the UK and elsewhere. A Ministry for Peace could work with the Ministry of Foreign Affairs to assist effective measures to address these situations;
    – train a Romanian Peace Service: the same way we have a health service (doctor’s), an educatoin service (teachers), and a military service (armies), Romania could develop a ‘peace service’ of people professionally trained in peacebuilding, conflict transformation and mediation. Germany already has one and it is making a major global impact in support of peace. It also helps Germany develop a positive image internationally.

    4. DO WE NEED ANOTHER MINISTRY?
    Criticisms of government bureaucracy can be legitimate. Romania definitely needs to improve the efficiency of its government and to ensure government more responsible to addressing real needs of the country and answerable to its citizens — this includes reducing severe levels of corruption and lack of effective management and facilitation of development. A Ministry for Peace, however, would help improve government functioning by improving capabilities to deal with conflicts in the country and internationally. It would also improve government capability to address a major sickness facing the country – wide spread social, domestic, verbal and cultural violence, which holds Romania back from positive social, economic and human development. Romanian citizens want something better for their country. A Ministry for Peace could help support and catalyze those efforts within the country, while improving Romania’s ability to contribute as a responsible member of the international community.

    5. DOESN’T THE ARMY ALREADY DO THIS?
    The simple answer is ‘no’. While an army and police may play important roles, they are not trained or equipped with capabilities for violence prevention, peacebuilding, conflict transformation, and post-war recovery, reconciliation and healing. Responsible countries and citizens have recogznied this, which is why many governments have dedicated government units for supporting peacebuilding, mediation and peace processes. The military can be one capability, but it is not designed for seeing how to identify conflict root causes and use proven and effective tools to address them constructively and effectively through peaceful means. Responsible / professional military in many countries are themselves arguing for the need for governments to invest more in developing effective civilian, diplomatic, and non-military capabilities for dealing with conflicts effectively. The Romanian military should become a leading proponent and supporter of these measures in Romania.

    Much more could be written. Those interested in (i) improving government in Romania; (ii) improving quality of life for Romanian citizens; (iii) improving Romania’s role and image in the world; (iv) helping to find ways of preventing violence and transforming conflicts more effectively and constructively, should engage in this dialogue and exchange of opinions, with an eye to also learning from extensive experienced gained globally today in how to deal with conflicts effectively.

    Centuries ago, people were burned at the stake for practicing what today we would see as the origins of modern medicine. Then there were arguments that i. sickness was god’s will; ii. practicing anatomy was the work of the devil; iii. ‘nothing could be done’.

    Today, we recognise modern medicine, and Government Ministries for Health, as important elements of our society and well-being. These can definitely be improved. More investement should go into health. Holistic and preventitive medicine and living healthy life styles should be encouraged. A Ministry for Peace, which can help prevent the devastating impact of violence and wars and the extraordinary misues and abuse of tax payers money and social resources currently invested in war (for example, the price of one stealth bomber costs more than it would cost to provide clean water for every human being in the world who doesn’t have it for one year), can also help free up resources and capabilities for investment where it is needed: in health, education, economic development, and well-being.

    With respect,
    Kai Brand-Jacobsen
    Director, Department of Peace Operations (DPO)
    PATRIR

  20. Pingback: Cititorii TOTB nu vad nevoia unui Minister de Pace » Think Outside The Box

Reply To Kai Brand-Jacobsen Cancel Reply

Advertisment ad adsense adlogger