Avem nevoie de legea bicicliștilor!

3

Asociația Green Revolution, cu sprijinul Ecopolis, Portocala Mecanică, Freerider, Prima evadare, Clubul Nomad Multisport, SkirtBike, DirtBike, Cycling Romania, Clubul de Cicloturism “Napoca”, Federația Bicicliștilor din România, Biciclop și Asociatia Komunitas, propune realizarea unui proiect de lege care să reglementeze drepturile și obligațiile bicicliștilor, standardele și tipurile de căi de circulație pentru biciclete, relația dintre bicicliști și ceilalți participanți la trafic.

de Green Revolution

 

“Considerăm că bicicliștii trebuie să fie participanți cu drepturi depline în traficul rutier urban, nu vrem ca bicicliștii să fie doar tolerați. Existența unei Legi a Bicicliștilor va dovedi că în ochii autorităților, cetățenii sunt egali indiferent dacă merg cu o bicicletă de 100 de euro sau cu o mașină de 20.000 de euro. Nu în ultimul rand, încurajarea transportului pe bicicletă înseamnă decongestionarea traficului, creșterea calității aerului, reducerea poluării și o populație mai sănătoasă și fericită”, consideră Raluca Fiser, președintele Asociației Green Revolution.

Un prim pas în vederea elaborării proiectului de lege este dezbaterea publică a “Documentației Cadru pentru Realizarea Căilor de Circulație pentru Biciclete în Municipiul București”, documentație propusă de Asociația Green Revolution. Documentul tratează în capitole diferite:

Categoriile de bicicliști, biciclete, tipurile de călătorie și zonele de conflict;

Tipurile de căi de circulație și cele mai bune soluții de integrare a acestora în funcție de tipul străzilor, traficului, viteză;

Relația dintre bicicliști și restul participanților la trafic;

Principiile care stau la baza realizării rețelelor de biciclete.

Documentația cadru reprezintă o sinteză a soluțiilor și măsurilor adoptate în Anglia, Franța, Irlanda, Germania, Canada, Belgia, precum și studii internaționale și românești. Documentul este perfectibil și din acest motiv Asociatia Green Revolution solicită sprijin pentru:

1. Obținerea unor puncte de vedere oficiale și amendamente din partea Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, Ministerului Transporturilor, primăriilor și autorităților locale, organizațiilor neguvernamentale;

2. Mediatizarea documentației cadru;

3. Realizarea proiectului “Legea Bicicliștilor”.

Documentația a fost realizată, prezentată și supusă spre analiză în cadrul Grupului de Lucru pentru realizarea Planului Integrat de Mobilitate în Municipiul București și zona sa regională de influență în transport. Acesta poate fi descarcăt de aici.

 

Ce spun susținatorii acestei inițiative:

 

PortocalaMecanica: Portocala Mecanică susține procesul de elaborare a unui proiect de lege a bicicliştilor ca parte a unui efort mai amplu de încurajare a folosirii acestui mijloc de transport la scară largă. Un astfel de act normativ ar oficializa, aşa cum este normal, o realitate ignorată de prea multă vreme în cadrul politicilor de mobilitate din România: anume că bicicliştii sunt parte din trafic. O lege a bicicliştilor reprezintă, totuşi, în clipa de faţă, o provocare cu două tăişuri pentru comunitatea de biciclişti din România: aceştia primesc drepturi recunoscute de restul actorilor din trafic, la pachet vin însă şi o serie de îndatoriri. E necesar, prin urmare, ca această lege să fie completată de acţiuni complementare de promovare a bicicletei. În caz contrar, un astfel de pachet normativ care desemnează noi spaţii “sigure”, undebiciclistii vor fi obligaţi să se încadreze pe viitor, riscă să se transforme într-un mecanism suplimentar de (re)producere a fricii faţă de bicicletă.”

Freerider: “Iniţiativa Green Revolution este încă unul din paşii făcuţi spre normalitate, în opinia noastră. Indiferent dacă folosim automobilul, transportul în comun, mersul pe jos sau bicicleta, atâta vreme cât ne respectăm îndatoririle cetăţeneşti, merităm cu toţii drepturi egale. Faptul că aspirăm la statutul de europeni ne obligă şi mai mult să acordăm atenţia cuvenită tuturorlocuitorilor. Bicicleta este un vehicul care a avut mult de suferit, ca percepţie, din cauza costurilor sale scăzute, însă mentalităţile se schimbă acum, poate mai mult ca niciodată, şi dacă ar fi să existe un moment ideal pentru începutul unui demers precum Legea Bicicliştilor, probabil că cel de faţă este acela. Indiferent de succesul acesteia sau de cum este primită, Legea marchează un punct important, unul din paşii de început. Şi fără începuturi nu pot exista finaluri fericite!”

Ecopolis: “Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis participă la acest demers cu expertiza sa legată de politicile publice şi consideră că orice efort de acest tip are, în primul rând, meritul de a contribui la construcţia unei comunităţi a bicicliştilor din România mai unite şi mai puternice. Totodată, avem învedere și un alt mare câștig pe care îl aduce cu sine procesul de elaborare a unei propuneri de legi în acest domeniu, anume cristalizarea soluţiilor de transport alternativ urban pretabile pentru oraşele din România. Nu în ultimul rând, considerăm că o dezbatere publică pe marginea unei legislaţii dedicate transportului cu bicicleta aduce în atenţia publicului larg acest tip de transport şi promovează, atât în rândul populaţiei, cât şi în rândul autorităţilor publice locale şi centrale, soluţii pentru transport alternativ sănătos şi durabil.”

Nomad: “Clubul NoMad Multisport, care organizează maratonul de ciclism Prima Evadare,susține această lege pentru a îmbunătăţi siguranţa şi confortul cicliştilor în trafic.”

Biciclop: Biciclop susţine eco-mobilitatea urbană, în special bicicletă, ca fiind esenţială pentru eficientizarea traficului şi reducerea poluării, fapt unanim recunoscut în ţările dezvoltate. Realizarea unei infrastructuri adecvate este un factor de bază în dezvoltarea acestui mod de transport sustenabil.

 

Foto: TH


3 comentarii

  1. Si blogul Veni vidi velo! sustine aceasta initiativa, numai sa nu se intoarca impotriva biciclistilor prin prevederi legale aberante (ex: accesul interzis pe arterele rutiere importante ale oraselor, obligativitate claxon, etc).

  2. Pingback: Biciklistörvényt javasolnak a civilek » Think Outside The Box

  3. Pingback: Carmen Moldovan și Attila Korodi propun “Legea Bicicliștilor” | TOTB.ro - Think Outside the Box

Leave A Reply