Nu ştiu voi cum reacţionaţi, dar eu când văd campanii cu şi despre autism am, în general, două reacţii. Prima e de bucurie pentru că îmi spun: ce bine că se ocupă cineva şi de noi! Al doilea sentiment e unul de neputinţă şi de silă, dat fiind faptul că majoritatea celor care fac astfel de campanii nu îşi nuanţează mesajele ci, eventual, o fac doar în scurte comentarii pe FB. Oamenii, grăbiţi cum sunt, percep mesajul denaturat. Aş spune intenţionat denaturat, dar nu vreau să mă hazardez.
de Ana Dragu
E şi cazul campaniei derulate de Învingem Autismul pe Kanal D, în care mesajul principal e clar, promovat mare şi lat în fotografii, scroll-uri, bannere, clipuri: “Schimbă viitorul unui copil cu autism donând 2 euro”. Pregătirea unei astfel de campanii sms costă în sine circa 5000 de euro. În logica lucrurilor, aceşti bani sunt deja existenţi şi nu sunt folosiţi pentru copiii cu autism, ci pentru următoarea campanie menită să atragă alte fonduri. Investim în viitor .
În videoclipul de promovare al campaniei, nu se spune nicio secundă că banii strânşi, 10-20-30.000 de euro, să dea Dumnezeu să fie cât de mulţi, sunt strânşi exclusiv pentru 7 copii aflaţi în terapie la Î.A. Nici pe bannere. Nu scrie nicăieri: Donaţi pentru 7 copii, în afară de site-ul asociaţiei, unde cei şapte beneficiari sunt prezentaţi. Astfel, impresia generală cu care omul rămâne în fugă şi care îl determină să trimită sau nu sms-ul « salvator » e că ajută COPIII CU AUTISM. Toţi copiii cu autism sau măcar o mare parte din ei. Că le schimbă astfel viitorul (fals). Viitorul lor depinde de situaţia financiară a părinţilor, de priceperea terapeuţilor şi de severitatea bolii.
Când scriu acest mesaj, mi-e limpede că părinţii celor şapte se vor supăra. La fel şi artizanii campaniei. Părinţii pentru că au nevoie de aceşti bani, realmente au, realmente 30.000 de euro nu ajung de terapie în Bucureşti nici un an de zile pentru 7 copii. Mă depăşeşte motivul pentru care e atât de scump, dar să trecem pentru moment. Apoi organizatorii se vor supăra la rândul lor şi vor da copy şi paste şi copy şi paste la toate mesajele postate pe FB sub forma unor comentarii în care se menţionează în treacăt că fondurile vor fi utilizate pentru doar 7 copii cu autism.
De ce scriu totuşi şi pentru cine? Păi, să vedem:
1. Pentru miile de copii şi adolescenţi cu autism şi părinţi din 40 de judeţe ale ţării care NU sunt prietenii Kanal D şi care nu vor avea nici un beneficiu de pe urma acestei campanii.
2. Pentru sutele de copii şi adolescenţi cu autism din Bucureşti şi pentru familiile lor amărâte care NU sunt prieteni cu Kanal D şi care vor primi în urma acestei campanii maxim un amărât de fluturaş. Nu un viitor luminos, cum ne-ar plăcea tuturor să sperăm.
3.Pentru că figura se repetă a doua oară.
4. Pentru că nu mai suport soluţiile de conjunctură de tipul X e prieten cu Y, hai să îl salvăm pe X, folosindu-ne de o întreagă categorie socio-medicală.
5.Pentru că indiferenţa Statului Român face aceste acţiuni posibile şi credibile.
6. Pentru că toţi copiii cu autism ar trebui să aibă şanse egale.
Mai departe, fiecare înţelege ce vrea. Cei care mă cunosc ştiu sigur că vor înţelege exact ceea ce e de înţeles şi nu, aşa cum se va insinua, că doresc răul celor 7 copii care vor primi terapie gratuită în următoarele luni la Î.A. Dacă vor primi. Sau că nu apreciez acţiunile de strângere de fonduri, fie şi atunci când sunt făcute pentru o singură persoană. Pentru mine, fiecare caz câştigat contează enorm, dar tot pentru mine, scopul NU scuză mijloacele. Oportunismul ca practică sau de ocazie îmi repugnă.
Scriu acest mesaj în nume personal, în calitate de părinte şi coordonator al Centrul de Resurse şi Referinţă în Autism Micul Prinţ Bistriţa, unde fac terapie 30 de copii săraci din Bistriţa şi judeţele învecinate, care nu sunt prieteni cu Kanal D. Şi care sunt discriminaţi conjunctural şi geografic.
Foto: Ana Dragu
Puteți citi și:
Urăște-ți aproapele ca pe tine însuți
Ieri autist, azi schizofrenic. Despre cum a eradicat Statul Român autismul în rândul adulților