Australia a devenit, de la 1 decembrie, prima ţară din lume unde ţigările se vând în ambalaje unice, comune, fără semne de brand ale companiilor producătoare. Singura concesie făcută companiilor de tutun, care au atacat vehement decizia statului australian, este menţionarea numelui mărcii şi a producătorului în litere mici, în partea de jos a pachetului.
Ambalajele ţigărilor nu mai au voie să conţină însemnele specifice unui brand sau altuia, nici să fie în culori variate: toate vor avea culoarea uniformă verde – maroniu, iar singurele mesaje care pot apărea pe ele sunt cele anti-fumat sau fotografii care ilustrează urmări ale fumatului. „Este ultima suflare a unei industrii pe moarte”, a declarat ministrul Sănătăţii australian, Tanya Plibersek, referindu-se la momentul considerat „istoric” al intrării în vigoare a deciziei Australiei de a impune ambalajul unic industriei de tutun. „Ambalajul simplu, unic, a redus personalitatea de brand a pachetului de ţigări. Odată ce iei codul de culoare şi simbolistica de pe pachete, iar totul este standardizat şi vine cu avertismente legate de sănătate, scoţi acel efect de „glamour” din produs”, consideră şi Anne Jones, reprezentantă a grupului anti-fumat Action on Smoking and Health.
Pachetele de ţigări erau mijloacele perfecte pentru companiile producătoare de a-şi face reclamă, mai ales în condiţiile în care, în Australia, reclamele la ţigări au fost interzise pe tv şi radio încă din anul 1976, iar în presa scrisă, din 1989. Sponsorizarea evenimentelor culturale şi sportive de către companii producătoare de tutun a fost de asemenea interzisă din 1992. Eforturile actualului guvern australian, coordonate de ministrul Sănătăţii, s-au orientat înspre a lupta cu această ultimă formă de reclamă a ţigărilor pe teritoriul statului australian. Punând în balanţă costurile plătite de stat pentru problemele de sănătate cauzate australienilor de către fumat, guvernul şi-a propus ca obiectiv reducerea fumatului în Australia la sub 10% din populaţie până în anul 2018 (în condiţiile în care, în 2007, acest nivel era de 16% din populaţie).
Pachetul legislativ care a pregătit această mişcare de piaţă a fost propus încă de anul trecut, a trecut de votul parlamentului australian şi a primit şi susţinerea juridică a Înaltei Curţi de Justiţie. Marile companii producătoare de tutun au avertizat de la bun început că vor ataca prin orice mijloace posibile decizia statului australian. Un consorţiu format din Phillip Morris, Imperial Tobacco and British American Tobacco (BAT) (dar şi din alte companii) a pus la cale un plan de acţiune împotriva măsurilor luate de Australia, care a inclus o campanie media extinsă şi agresivă prin care se spera convingerea publicului australian de neajunsurile prezentate de ambalajul unic de ţigări. Reprezentanţii producătorilor de tutun au susţinut că impunerea acestui ambalaj unic va contribui la creşterea contrabandei cu ţigări contrafăcute. Acţiunea lor deschisă în instanţă împotriva legilor australiene a fost respinsă de Înalta Curte de Justiţie a Australiei.
Alte ţări, între care Marea Britanie (foto sus), Franţa, Norvegia, India şi Noua Zeelandă, au urmărit îndeaproape evoluţia demersurilor Australiei, exprimându-şi, cel puţin teoretic, intenţii similare pentru viitor. Deşi au pierdut lupta pe teritoriul australian, marile companii producătoare de tutun spun că se vor adresa organismelor internaţionale, precum World Trade Organization. „Ambalajul unic şi simplu este un factor care schimbă jocul. Ne arată că putem să ne luăm la trântă cu marii producători de tutun şi să îi învingem. Nu ne temem de acţiunile lor. Ambalajul unic este o măsură ce va rămâne în Australia, iar acum ne pregătim să abordăm lupta la nivelul ingredientelor conţinute de ţigări”, spune Anne Jones, o veterană a campaniei anti-fumat din Australia.
Sursa: BBC
Foto: TheDrum.com
Un comentariu
Pingback: Australia continuă războiul anti-fumat: Prețul unui pachet de țigări va depăși 20 de dolari | TOTB.ro - Think Outside the Box