Atenţie! Femeie la volan!

10

Femeia la volan; un subiect în acelaşi timp comic şi serios, dacã stãm sã ne gândim la expresia folositã de mulţi şoferi bãrbaţi, uneori şi de femei “ Ce vrei, e femeie!”.

de Anca Tomoroga

Devine însă treabã serioasã dacã luãm în discuţie implicaţiile (uneori grave) ale unui accident rutier; m-am amuzat acum ceva vreme când, fiind la semafor în rondul de la Piaţa Romană, am citit cu greu prin oglinda retrovizoare ce scrie pe parbrizul colegului de trafic din spate – “În frână şi în femei sã nu ai niciodatã încredere!”. Oare se referea la femei în general sau la femeia la volan? Am mai râs cititind despre cel mai scump accident din istorie, însemnând: un Mercedes, un Ferrari,  un Aston Martin, un Porche  plus un Bentley azuriu şi şoferiţa acestuia (blondã, ca sã fie bancul complet). Practic, un fel de mic accident într-un salon auto. Neatenţie, lipsă de îndemânare, conjunctură nefavorabilă sau astre aliniate prost pentru femeia de la volan şi pentru ceilalţi şoferi cu maşini avariate?

În general, factorii care duc la producerea unui acident sunt multipli, în analiza acestora plecându-se în primul rând de la factorul principal, omul. El e cel care deţine mecanismul de comandã (factorul uman este incriminat în producerea a circa 80 -90% din accidentele de circulaţie), comportamentul la volan fiind condiţionat de modul în care sunt îmbinate componentele psihologice ce participã în activitatea de conducere (atât atitudinale, cât şi aptitudinale). De altfel, literatura de specialitate menţioneazã faptul cã într-un minut, un conducãtor auto ia aproximativ 80 de decizii şi executã 60 de acţiuni.

Rolul de factori secundari îl joacã mijlocul de transport (starea tehnica), condiţiile meteo, drumul şi contextul social general în care se produce şofatul. Aceştia reprezintã doar 10 – 20 % din cauzele accidentelor rutiere.

Rezultatul unui studiu recent pune gaz pe focul unei controverse veche de când ….  femeile au primit dreptul de şofa. Sunt sau nu femeile mai netalentate într-ale condusului? Cercetãtorii de la Universitatea din Michigan susţin în urma unui studiu că femeile sunt mai predispuse (chiar mai mult decât se aşteptau) sã facã accidente la volan… cu alte femei. Studiile au avut în vedere câteva  posibile scenarii dupã: tipul de colizune (frontalã sau lateralã), viteza şi unghiul de impact. S-au mai luat în calcul şi variabile precum numãrul de kilometri conduşi de bãrbaţi şi de femei (60% din total sunt ai bãrbaţilor şi restul de 40% ai femeilor), condiţiile de drum şi abilitãţile de şofat (care s-au presupus a fi egal dezvoltate la femei şi bãrbaţi). Şi… surprizã! Cercetãtorii implicaţi în acest studiu, Michael Sivak şi Brandon Schoettle, au observat cã în 5-6 scenarii este mult mai probabil sã fie implicate douã femei.

Cercetãtorii au mers mai departe cu studiul şi au observat cã, legat de posibilitatea producerii unui accident, existã “3 factori dominanţi: propriile abilitãţi de şofat şi abilitãţile de şofat ale celuilalt conducãtor, probabilitatea de a fi în locul nepotrivit la timpul nepotrivit”.  Adicã astre aliniate nefavorabil, dupã cum spuneam mai sus.

O altã concluzie a studiului, tot în defavoarea femeilor, este ca acestea sunt cel mai adesea implicate în accidente în intersecţii, iar ciocnirea maşinilor este…. perpendiculară. Mai exact, coliziunea este pe partea şoferiţei când vrea sã vireze stânga sau sunt lovite în partea pasagerului din faţă când vireazã dreapta.

Studiul de la Universitatea din Michigan a mai generat şi câteva teorii (care menţioneazã şi alţi factori ce pot duce la incidente în trafic) care sã explice incidenţa mai mare a accidentelor 100 % la feminin. Una din ele se bazeazã pe faptul cã, de cele mai multe ori, femeile sunt cele care au copii mici în maşinã, iar aceştia sunt un factor important de distragere a atenţiei. Altã teorie spune cã femeile sunt în general mai scunde decât bãrbaţii şi astfel le este mai greu sã vadã dincolo de parbriz. Dar, având în vedere cã multe scaune sunt reglabile pe înãlţime, cât de plauzibilã şi realã sã fie aceastã explicaţie?

Alţi factori ţin de de interacţiunile sociale complexe din trafic, dar şi de psihomotricitate, dupã cum explicã Daniela Ghiţulescu (psiholog). “Dupã cum bine ştim, existã psihologia conducãtorului de autovehicule, o ramurã a psihologiei aplicate. Metodele de evaluare sunt foarte importante şi se bazeazã pe studii şi cercetãri reluate şi readaptate în funcţie de evoluţia şi modernizarea continuã a maşinilor, a condiţiilor de trafic şi a procesului general de transformare a societãţii. Cele mai recente studii pun în evidenţã faptul cã femeile au un timp mai greu de reacţie şi de aproximare a timpului decât bãrbaţii, precum şi faptul cã acestea au dificultãţi mai mari în perceperea imaginii 3D (la nivel de reprezentare în creier) în fenomenul de rotire a obiectelor. Practica a sugerat cã succesul în realizarea deprinderilor pentru condus, nu depinde univoc de totalitatea însuşirilor psihice, ci se datoreazã prezenţei unei anumite combinaţii de însuşiri, astfel cã trãsãturile psihomotrice sunt esenţiale în combinaţie cu factorii de personalitate şi cu contextul social.”

Au existat şi alte teorii în timp, mult mai … misogine decât asta: mãrimea creierului (evident, mai micã decât a bãrbaţilor) este una din explicaţiile pentru care femeile sunt mai neîndemânatice la volan.  Asta fãrã a se luã în considerare noţiuni elementare de anatomie, cum ar fi proporţiile corpului.

Totuşi, companiile de asigurãri preferă femeile, pentru cã ele reprezintã un risc mai mic în cazul accidentelor cu pagube mari. În plus, au existat şi alte explicaţii în timp, care susţineau incidenţa de accidente rutiere la şoferii bãrbaţi este mai mare datoritã numãrului mai mare de kilometri pe care îi parcurg şi pentru cã sunt mai grãbiţi, neatenţi şi îşi asumã riscuri mult mai uşor (nevoia de adrenalinã, probabil).

În concluzie, poveştile cu femei la volan sunt mituri, rãutãţi gratuite sau întâmplãri din realitate?

 

Îmi place să citesc ce au scris alţii mai deştepţi şi mai inspiraţi ca mine. Scriu de plăcere şi încerc să găsesc poveşti interesante şi abordări care nu-s pe toate… site-urile.

 

 

 


10 comentarii

  1. Oana, de ce ti-e scarba? Pana la urma nu este parerea autorului, mai rog, autoarei sau site-ului, sunt niste prezentate niste studii si explicatiile dpdv psihologic…

  2. Pingback: Femeia la volan. Mit, rautate gratuita sau adevar neplacut? « Blog de HR

  3. @Oana, Florin: Articolul incearca sa ramana, pe cat posibil, obiectiv. Nu e vorba de mizerie sau misoginism. Totusi, ca urmare a comentariilor voastre, si mie imi e scarba. O sa urmez sfatul lui adib.

  4. Foarte tare! In alte tari ale lumii femeile merg in cosmos, sau conduc natiuni-si asta se intampla de decenii bune deja!!-, iar in Romania se fac studii prin care aflam ca femeile sunt soferite mai slabe decat barbatii si ca au ‘creerul’ mai mic! Numai un barbat cu creierul mare (si plat) si o femeie care sufera de complexul violului poate lua asa un “studiu” in serios. Daca apelam la bunul simt, vedem ca barbatii depasesc si ca numar de accidente, si ca gravitate, femeile. De departe, de foarte departe! Iar daca luam in seama si niste studii valide, aflam ca, desi femeile au creierul mai mic decat al barbatilor, acesta contine mult mai multa materie cenusie, fapt care o determina sa fie mult mai capabila sa faca mai multe activitati in acelasi timp, ii confera o atentie la detalii net superioara fata de cea a barbatului si… multe alte capacitati pe care barbatii, dragii de ei, nu le au decat atunci cand se naste vreunul geniu. Nu stiu unde fac “cercetatorii” astia “studiile”, dar am banuiala ca stau toata ziua in baie si apreteaza faianta, apoi dau cu concluzia. Si ma uit la comentarii si vad o ioana care e foarte intrigata de senzatia (justificata) de scarba a altei cititoare, apostrofand-o ca “e parerea autoarei”. Ioana, de ce o tragi pe Oana de guler? E parerea ei, in definitiv! Si mai avem un adib si un darkbyte, care evident sunt de sex masculin (sau mai degraba detinatori ilegali de sex masculin). Sa ne fereasca Domnul sa astfel de persoane sa se urce la volan, sau, si mai important, sa procreeze!!!

  5. As vrea sa stiu cati/cate din cei ce au postat au carnet de conducere si bineinteles cat au circulat in realitate?? Eu sustin o parere personala: majoritatea femeilor sunt catastrofe si un pericol public la volan. Asta nu inseamna ca sunt misogin, zilnic vad gafe enorme facute de soferi- femei… De asemenea, subliniez majoritatea, nu toate. Bineinteles, sunt si foarte multi barbati care nu ar trebui sa aiba carnet de conducere…
    Toate acestea se intampla din cauza modului in care s-au obtinut permisele de conducere…
    Un exemplu care sustine ce spun: cate femei stiu sa parcheze o masina – ma refer la parcarea laterala din trei miscari… A se vedea cateva videoclipuri pe net cu un Matiz parcat de o femeie… De fapt nici nu a parcat pana la urma…:)))

Reply To adib Cancel Reply

Advertisment ad adsense adlogger