Asociaţia OPTAR avertizează: pistele pentru biciclete de pe axele N-S si E-V ar putea fi o risipă de bani

2

OPTAR susţine că bucureştenii nu-şi permit ca Primăria Municipiului Bucureşti să irosească bani pentru realizarea unei infrastructuri pentru biciclişti care să nu respecte toate criteriile calitative. Construcţia a două piste pentru biciclete (N-S şi E-V) nu raspunde nevoilor cetăţenilor şi nu susţine cu adevărat utilizarea bicicletei.

Piste-biciclete-Romania

 

Ideea axelor a apărut în întâlnirea de vineri, 5 aprilie 2013, de la Primaria Municipiului Bucureşti. La discuţii au fost prezenţi reprezentanţi ai municipalităţii (Direcţia de Transporturi, Direcţia de Urbanism, Direcţia de Mediu, Administraţia Străzilor), ai Poliţiei Rutiere, ai asociaţiilor Green Revolution, Bate Şaua să Priceapă Iapa, Mai Mult Verde, OPTAR, ai grupului informal SkirtBike precum şi reprezentanţii unor institute de proiectare şi facultăţi.

Proiectul, în forma actuală, va fi o risipă de bani

OPTAR a susţinut în cadrul întâlnirii că realizarea celor două piste, care ar trebui sa lege Nordul de Sud şi Estul de Vestul Capitalei, nu răspunde nevoilor cetăţenilor. Pentru a-şi atinge scopul, o infrastructură pentru biciclete trebuie să fie sigură, directă, continuă, accesibilă, atractivă, confortabilă şi utilizabilă pe tot parcursul anului. Neîndeplinirea oricărui criteriu poate transforma investiţia într-o risipă imensă de bani, aşa cum s-a întâmplat cu pistele construite pe trotuare de Primărie în 2008 şi 2011.

 Dacă bunăstarea şi sănătatea cetăţeanului este importantă pentru primarul unui oraş, priorităţile ar trebui să fie mersul pe jos, pe bicicletă şi transportul public  – Adam Bodor, director al EuroVelo, Federaţia Europeană a Bicicliştilor (extras dintr-un interviu realizat de “PortocalaMecanica”)

Proiectul propus trebuie extins la o reţea coerentă

OPTAR a solicitat în cadrul întâlnirii ca proiectul să fie extins la o reţea coerentă care să îndeplinească toate criteriile calitative ori să se oprească din start orice finanţare a proiectelor de realizare a pistelor. Realizarea celor doua piste nu este suficientă pentru ca oamenii să fie încurajaţi să meargă cu bicicleta prin oraş.

Mersul cu bicicleta, la fel ca orice mod de deplasare, are nevoie de conexiuni rapide între punctul de plecare și cel de destinație. Iar reducerea acestor conexiuni la doar doua direcţii, demonstrează, fără a fi nevoie de un studiu, că proiectul, în aceasta formă, nu poate raspunde nevoilor cetăţenilor. OPTAR subliniază faptul că doar o reţea coerentă de piste pentru biciclete, care să acopere întreaga suprafaţă a oraşului, va aduce beneficii reale cetăţenilor, fie ei biciclişti, pietoni, şoferi sau utilizatori ai transportului public.

În consecinţă, proiectul care işi propune realizarea a două piste, accesibile doar celor care se deplasează pe cele doua direcţii, va răspunde nevoilor unui număr infim de oameni. Pentru ca bucureştenii să fie încurajaţi să folosească bicicleta, este obligatoriu ca proiectul de realizare a pistelor să îndeplinească toate condiţiile calitative stabilite de profesioniştii în domeniu, inclusiv acelea de a fi directe şi accesibile.

Cum facem să nu facem nimic ? Mai facem o comisie !

OPTAR a acceptat să facă parte din Grupul de lucru care s-a constituit dar considerăm că acest proiect trebuie analizat în Grupul de Lucru pe Mobilitate care deja există la Primaria Municipiului Bucureşti. Realizarea proiectului propus, într-un nou grup de lucru, fără să se ţină cont de proiectele legate de parcări, transportul public, nevoile pietonilor şi ale şoferilor, nu face decât ca proiectul să fie foarte greu de realizat şi rupt din contextul ideii de plan integrat de mobilitate urbană.

În plus, suntem îngrijoraţi de faptul că la această întâlnire nu s-a discutat despre proiectele blocate de declaraţiile primarului Sorin Oprescu. Acesta s-a opus concluziilor specialiştilor care hotarâseră ca primele marcaje rutiere ce urmează să fie materializate odată cu încălzirea vremii, să conţină şi benzi pentru biciclete, aşa cum ele există de mai mulţi ani în Sibiu. Nici până astăzi nu se cunoaşte argumentul logic care a dus la blocarea proiectelor. Menţionăm că proiectul de marcare a benzilor pentru biciclişti pe carosabil era stabilit în urma întâlnirilor Grupului de Lucru pe Mobilitate desfăşurate în ultimul an de zile. Ori, în opinia OPTAR, blocarea acestui proiect şi formarea unui nou grup nu este decât o tergiversare de aplicare a măsurilor de protejare a bicicliştilor şi încurajarea mersului cu bicicleta prin Bucureşti.

Menţionăm că realizarea marcajelor rutiere după un proiect care să conţină şi benzi pentru biciclete va avea costuri minime.

În schimb, realizarea unui proiect doar pentru benzile pentru biciclete şi marcarea lor într-un contract separat faţă de restul marcajelor rutiere nu va face decât să marească de cel puţin două ori costurile.

Despre OPTAR

OPTAR (Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România) este o asociaţie care susţine dezvoltarea mobilităţii urbane prin oferirea de alternative viabile de deplasare pentru cetăţeni, indiferent cum aleg să se deplaseze: pe jos, cu bicicleta, cu transportul public.

Foto: Biciclistul.ro


2 comentarii

  1. Pingback: Cum ar trebui construite pistele de biciclete în București? | TOTB.ro - Think Outside the Box

  2. Pingback: De ce n-are roata colţuri

Leave A Reply