Aplicații noi de smartphone pentru economii în trafic

0

O dată cu dezvoltarea fenomenului de carpooling și a tehnologiei telefoanelor mobile, au început să apară site-uri și aplicații pentru smartphone-uri menite să creeze locuri de întâlnire virtuale care să-i reunească pe șoferi și pasageri. New York Times trece în revistă câteva dintre ele, începând cu NuRide, un site fondat în 2002, care a adunat 50.000 de membri. Fenomenul începe să prindă contur și în România.

„Gândiți-vă la scaunele goale din mașinile care se îndreaptă spre școală sau spre serviciu în orașele din întreaga lume. Ideea că umplerea lor este un bun comun poate fi datată în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, când Biroul pentru administrarea prețurilor (din SUA) a lipit un poster pe care scria: ‘Când conduci singur, conduci alături de Hitler’”, începe o postare de pe blogul New York Times, care trece în revistă serviciile online de carpooling de peste ocean. O statistică a Biroului de Recensământ din SUA estimează că 11% dintre muncitorii americani folosesc în momentul de față sisteme de carpooling convenționale, care îi reunește pe pasagerii și pe șoferii care împart aceeași mașină în locuri prestabilite, față de 23,5% cât erau înregistrați în 1980 .

În aceste condiții, au început să se dezvolte variante online, prin intermediul site-urilie și al aplicațiilor pentru telefoanele mobile. Unul dintre primele a fost NuRide, fondat în 2002 și activ online din 2005, care a adunat 300 de sponsori și a coagulat 50.000 de membri din patru state americane. Mare parte din ei se alătură comunității prin intermediul angajatorilor sau al universităților.

Pe lângă plimbarea gratuită cu mașina, cei care folosesc sistemul online de carpooling au parte de puncte de „recompensă”, care le asigură atât pasagerilor, cât și șoferilor discounturi la anumite achizații din partea unor companii ca Chevron sau a unor retaileri și restaurante locale. Iar aceste recompense nu premiază doar carpooling-ul, ci și mersul cu bicicleta, mersul pe jos sau alegerea mijloacelor de transport public. Apoi a venit Carticipate, o aplicație pentru iPhone și Facebook, care le permite șoferilor și pasagerilor să-și posteze ruta și durata călătoriei, fără a avea însă parte de recompense.

Ultima apărută pe piață este Avego, aflat în versiune beta în Seattle, care adaugă un nou element în ecuație: microplăți de 20 de cenți pe milă pentru un pasager, din care șoferul primește 85%, iar compani 15%. Limita maximă a șoferului este de 55 de cenți, care este și limita maximă de rambursare pentru transportul necomercial. Grație disponibilității sistemelor GPS, întâlnirile pot fi aranjate fără prea multe planificări. Șoferii și pasagerii fac schimb de fotografii, iar pasagerii primesc un PIN de unică folosință pe care șoferul îl introduce în telefon pentru a se asigura că a nimerit persoana care trebuia.

În România, sistemul de carpooling nu este încă atât de avansat, dar există totuși semne îmbucurătoare din partea unor site-uri precum cumasina.net. Voi ați sprijini asemenea inițiative?

Citiși și:

O alternativă la traficul care ne mănâncă nervii și banii

Metode simple de a ne lupta cu prețurile de la pompe

Tags:



Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger