ANPM este pe cale să emită acordul de mediu pentru DN 66A

2

Drujbe, basculante, betoniere şi muncitori la negru ar putea face loc asfaltului în munţii Retezat încă din această vară deoarece ANPM (Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului) ignoră frauda confirmată şi rezultatele contra-studiului de biodiversitate realizat la DN 66A şi invocă siguranţa naţională pentru a începe imediat lucrările [nota 1]. Agent Green a depus astăzi la ANPM plângerea prealabilă pentru a împiedica eliberarea acordului de mediu.

Agent Green şi organizaţiile partenere (WWF, Milvus, Societatea Carpatină Ardeleană, Societatea Română de Herpetologie, Asociaţia pentru Protecţia Liliecilor din România) au depus în ianuarie 2011 contra-studiul la DN 66A. În aprilie a fost dezvăluit un caz de fraudă în cadrul studiului de impact la DN 66A realizat de beneficiarul drumului [nota 2]. “Am fost mai mult decât surprins să descopăr că ANPM acoperă frauda Ecoterra şi că este pe cale să permită distrugerea munţilor Retezat unde este adăpostit ultimul Peisaj Forestier Intact din zona de climă temperată a Europei”, a spus Gabriel Păun, preşedintele Agent Green. “La un nivel şi mai înalt, ministrul Borbely, care promisese anul trecut că legea va fi respectată în cazul DN 66A [nota 3], îl acoperă pe preşedintele ANPM Iosif Nagy. Se invocă siguranţa naţională pentru o situaţie în care aceasta nu se justifică. Nu există suficienţi beneficiari iar drumurile naţionale din proximitate au trafic redus (mă refer la DN 66 şi DN 67D)”.

În luna mai, revista de publicaţii ştiinţifice “Ocrotirea Naturii” a Academiei Române a confirmat existenţa Peisajului Forestier Intact (PFI) din Retezat [nota 4]şi a publicat articolul intitulat: “Munţii Retezat-Godeanu-Tarcu, ultimul PFI din zona de climă temperată a Europei”. În anul 2007, Ministerul Mediului a comandat un studiu ce a fost realizat de ICAS (Institutul de Cercetări şi Amenajări Silvice) care confirmă de asemenea existenţa PFI. “ANPM ignoră studiul publicat de Academia Română al cărui autor sunt, iar ministrul Borbely nu ştie ce studii are în biblioteca instituţiei sale de vreme ce nu intervine în cazul DN 66A construit chiar prin PFI”, a mai spus Păun. “Deşi organizaţiile au făcut eforturi deosebite pentru a sprijini ANPM să ia o decizie corectă pentru mediu şi oameni, această instituţie nu a luat în considerare observaţiile noastre şi concluziile din contrastudiul ştiinţific pe care l-am depus în luna ianaurie a acestui an. De aceea am depus plângerea prealabilă, pas legal obligatoriu înainte să dăm în judecată ANPM pentru crima ce este pe cale să fie comisă împotriva biodiversităţii”, a adăugat Janos Mark-Nagy, directorul executiv al Societăţii Carpatine Ardelene.

“În condiţiile în care în România se regăseşte cea mai mare parte din ce a mai rămas intact în pădurile Europei, este inacceptabil ca lipsa unei viziuni reale de dezvoltare din partea autorităţilor să le determine pe acestea să se gândească doar la ziua de azi”, precizează Magor Csibi, directorul WWF România. “Pădurea virgină nu trebuie să fie concepută ca un obstacol în calea construcţiilor şi nici că o sursă de exploatare de masă lemnoasă. Aceste păduri constituie o parte integrantă din trecutul, prezentul şi viitorul nostru, sunt o sursă inepuizabilă de biodiversitate şi de oportunităţi pentru o economie verde. Cred cu tărie că, în urma implementării unui astfel de proiect, am rămâne mai săraci, atât din punct de vedere economic, cât şi social, uman şi cultural”.

“Decizia de asfaltare a unui drum care ar străpunge o zonă unică în Europa este pe cale să fie dată în baza unor observaţii realizate de firma Ecoterra în doar 5 zile în teren [nota 3]. Zona în care va trece drumul (mă refer la munțiii Retezat și împrejurimile acestora) ar putea fi una din ultimele zone din Europa cu adevărat sălbatice. În UE se depun eforturi mari în acest moment pentru a identifica și proteja aceste ultime refugii pentru natura nealterată (vezi http://www.wildeurope.org) iar unii oameni decid ca acestea să fie distruse”, a adăugat Tamas Papp, președintele Grupului Milvus. “Această zonă ar trebui protejată de asfalt şi de toate construcţiile şi activităţile aberante ce vor urma după terminarea drumului. Cred că ceva nu este în regulă cu această grabă la ANPM”.

Agent Green, WWF, Milvus, Societatea Carpatină Ardeleană, Societatea Română de Herpetologie, Asociaţia pentru Protecţia Liliecilor din România cer domnului Laszlo Borbely, ministrul mediului să intervină la ANPM şi să:

– oprească procedura de eliberare a acordului de mediu pentru DN 66A

– se comande o anchetă în cazul fraudei Ecoterra în cazul DN 66A

NOTE:

[1] Draft acord mediu DN66A: http://www.anpm.ro/upload/34781_Draft%20acord%20de%20mediu%20DN%2066A_cu%20anexe-pt.site.pdf

[2] Borbely blochează “drumul lui Băsescu”http://www.jurnalul.ro/stiri/mediul-inconjurator/borbely-blocheaza-drumul-lui-basescu-551153.html

[3] Dezvăluire fraudă EcoterraEcoterorismul, o noţiune de redefinit (IV), revista Kamikaze săptămâna 16-22 martie 2011http://www.kamikazeonline.ro/2011/03/ecoterorismul-o-notiune-de-redefinit-iv/

[4] Informaţii despre PFI:http://www.agentgreen.ro/new/index.php?id=133

Foto: Agent Green


2 comentarii

  1. Pingback: Să înceapă distrugerea. Guvernul a aprobat permisul de construcţie a drumului ucigaş 66A

  2. Pingback: România Sălbatică: FOTO Parcul Naţional Retezat, ţinta distrugerii DN 66A

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger