Alcoolul te ajută să dormi?

2

Cei care beau înainte de culcare adorm mai rapid, ceea ce face din alcool un prieten pentru oricine are probleme cu somnul. Prietenul însă pleacă în a doua jumătate a nopții și ne lasă cu un somn superficial și chinuit.

 

 

În 1970, doi cercetători au făcut un studiu care încă își păstrează valabilitatea. Cu jumătate de oră pînă la o oră înainte de culcare, unor subiecți li s-a cerut să consume între una și șase băuturi (o băutură însemnînd o bere de 330 ml, un pahar de vin sau 40 ml de tărie).

Deși au adormit mai repede, cei care băuseră mai mult s-au trezit de mai multe ori și au avut un somn mai chinuit în a doua parte a nopții. Williams și Salamy, cei doi cercetători, au explicat că după ce alcoolul a fost metabolizat și eliminat, variabilele somnului s-au răsturnat, ceea ce a dus la un somn neliniștit. Ce s-a cîștigat în prima parte a nopții s-a pierdut în a doua.

Ideea e că organismul mai întîi se ajustează la efectele alcoolului, pentru a menține un somn normal. În a doua parte a nopții, după eliminarea alcoolului, organismul continuă cu încăpățînare să se ajusteze, supracompensînd și tulburînd somnul.
Efectele sînt vizibile în laborator dar nu se știe încă prea bine de ce se întîmplă așa, știința somnului avînd încă multe necunoscute (teoria cea mai nouă implică neurotransmițătorul GABA). Dar putem trage cîteva concluzii practice: băutura înainte de culcare e bine să fie una singură și trebuie luată cu cîteva ore înainte de culcare deci mai degrabă seara decît noaptea.


2 comentarii

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger