Adevaratele motive din spatele consumerismului eco

7

Tuturor oamenilor le place sa creada ca achizitiile eco reflecta grija lor fata de mediul inconjurator, insa studiile psihologice ii contrazic si le arata ca, in mare parte, motivele lor sunt pur egoiste.

(articol preluat de pe The Ecologist)

Cand cercetatorii de la Universitatea din Arkansas, SUA, i-au intrebat pe californieni de ce sunt preocupati de economisirea energiei, principalele lor motivatii au fost protectia mediului si foloasele aduse societatii, scrie The Ecologist. Ultima pe lista a fost mimetismul, faptul ca alti oameni au aceasta preocupare si impun un model. Cu toate acestea,  dupa ce au analizat datele, cercetatorii au observat ca adevaratul motiv din spatele eforturilor de economisire a energiei era modelul vecinului.

In alte cuvinte, oamenii se magulesc adesea pentru faptul ca achizitiile lor eco izvorasc dintr-un profund sentiment de responsabilitate sociala, cand de fapt, la nivel inconstient, nu incearca decat sa faca ceea ce ei cred ca toata lumea face. Specialistii se intreaba daca aceste motivatii care nu au legatura cu grija fata de mediu sunt chiar un lucru rau, din moment ce produc efectul dorit.

Dr. Tom Crompton de la organizatia de mediu WWF este de parare ca motivele din spatele unei decizii verzi conteaza. El spune ca apelul la valori materiale precum economisirea banilor ar putea functiona in procesul de trecere la becuri ecologice, dar nu si in cazul unor schimbari comportamentale de lunga durata necesare pentru cladirea unei societati sustenabile.

In noua sa carte „Requiem for a Species”, Clive Hamilton spune ca, pana acum, consumerismul verde nu a reusit sa faca modificari semnificative in natura nesustenabila a consumului si productiei si ca e putin probabil ca va reusi sa faca asta vreodata, el „amenintand sa intareasca atitudinile si comportamentele care ne-au dat incalzirea globala”.

Nu toata lumea este insa pesimista cand vine vorba de consumerismul eco.  Solitaire Townsend, directorul companiei Futerra Sustainability Communications, spune ca oamenii trebuie sa imbratiseze consumul verde indiferent de motive, chiar si daca acestea sunt egoiste. „Barbatii nu conduc Porsche-uri pentru a ajunge din punctul A in punctul B, ci mai degraba pentru surplusul de testosteron pe care il primesc cand sunt vazuti la volanul unuia”, explica el. La fel ca in cazul majoritatii comportamentelor de consum cu nivel ridicat de emisii de dioxid de carbon, scopul nu este consumul in sine, ci dobandirea statului, continua Townsend, care mai spune ca trebuie gasiti substituenti cu impact mic asupra mediului pentru obiectele care confera statut.

Un studiu care vine in sustinerea afirmatiilor sale, realizat de o echipa mixta de cercetatori din SUA si Olanda, a concluzionat ca daca produsele ecologice asigura mai putin lux, comoditate si performanta decat cele conventionale, ele aduc beneficii reputatiei indivizilor. Si asta pentru ca asemenea bunuri ii fac pe consumatori sa para mai degraba prosociali decat egoisti.

Foto: Flickr/Johnathan!

Tags:



7 comentarii

  1. Pana la urma consumul eco e bun, asa ca nu mai conteaza de ce il aplica oamenii. Se mai intampla, rar, ce-i drept, ca din spirit de turma sa facem si lucruri bune!

  2. din punctul meu de vedere, MAJORITATEA celor care se descriu ca traind “eco” sunt doar niste snobi care doar au impresia ca traiesc cum se descriu.
    Cand ii intrebi de ce fac asta iti dau tot felul de raspunsuri halucinante… cum ca ar salva planeta (lol), ar polua mai putin sau ca ar fi mai sanatosi. S-a demonstrat in lung si’n lat ca cele mai des invocate motive pentru a trai “eco” sunt proaste si ca argumentele aduse sunt lipsite de sprijin.
    Ecologia devine (sau poate chiar este) o religie. Si, ca orice religie, este neinteleasa si cu totii stim unde duce o religie prost inteleasa…

  3. Gandirea eco nu se sustine in toate punctele, vedem documentare unde o mana de oameni traiesc intr-o presupusa armonie cu natura, fara sa precizeze ca sunt 100 de persoane pe un teritoriu imens, cum ar putea o metropola de 20 milioane sa traiasca din cules radacini si pescuit amator:) ? trebuie sa desfasor cifrele seci, 20 milioane sunt 2000 de stadioane cu cate 10 mii de spectatori. Apoi trebuie adaugat ca regiunile temperate nu sunt productive de forma naturala, ci doar cu agricultura intensiva. Baraganul necultivat are putine calorii la ha in forma salbatica, 2 mure, un iepure si un soricel, ceva ridicol.

  4. Eco e un alt mod de a exploata prostia. Satisfacţia e cam ca cea dată de o diplomă din cele cu care se făleşte CVT, şi care poate fi cumpărată de la o căsuţă poştală contra 50 de paraille. Ce poate fi ecologic într-un bec fluorescent ce, odată spart, împrăştie vapori de mercur?

  5. “Dupa mine potopul, bai impuscatilor” este motto-ul in tara lui Q7. Mai e mult pana o sa priceapa o populatie semnificativa ce inseamna cu adevarat epuizarea resurselor si distrugerea mediului.

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger