Pentru un locuitor al Bucureştiului, ideea ca municipalitatea să vină cu propunerea de a elimina sau măcar de a reduce traficul auto, cel puţin din zonele centrale, pare un scenariu de SF. Există însă câteva oraşe din diferite colţuri ale lumii care încearcă, nu doar pe hârtie, să redea pietonului ce e al pietonului: spaţiul public.
Madrid
Oraşul spaniol a interzis deja mare parte din traficul auto pe anumite străzi, iar la începutul acestui an a anunţat extinderea zonei unde nu este permis accesul maşinilor, la aproape doi kilometri pătraţi. Riveranilor le va fi în continuare permis să conducă, însă restul şoferilor vor primi amenzi de aproape 100 de euro dacă încalcă regulile. Scopul edililor din Madrid este ca, în următorii cinci ani, să transforme centrul oraşului într-un perimetru exclusiv pietonal. În acest sens, 24 din cele mai aglomerate şi circulate străzi ale Madridului vor fi reamenajate pentru pietoni. O altă măsură, deja adoptată, prevede ca şoferii maşinilor poluante şi murdare să plătească tarife mai mari la parcări.
Paris
Anul trecut, gradul de poluare a aerului a ajuns la cote foarte ridicate în capitala Franţei, iar atunci primăria a interzis temporar în anumite zone circulaţia maşinilor cu numere pare. Drept rezultate, nivelul de smog a scăzut cu circa 30% în cele mai intens poluate zone. Următoarea măsură pe care administraţia pariziană o va lua în ceea ce priveşte traficul va fi interzicerea non-riveranilor de a circula cu maşina în centrul oraşului, pe durata weekendului. În viitor, se ia în calcul extinderea acestei reguli pe toată durata săptămânii. Totodată, până în 2020, edilii vor să dubleze număruş pistelor de biciclete şi să interzică maşinile diesel, iar anumite străzi intens circulate să fie rezervate maşinilor electrice şi altor maşini cu emisii scăzute. De altfel, numărul şoferilor a scăzut semnificativ la Paris: dacă în 2001, 40% din locuitori nu deţineau o maşină, astăzi, procentul a crescut la 60%.
Chengdu
Chengdu este un oraş-satelit aflat pentru moment în construcţie, în sud-vestul Chinei, în apropierea unui alt mare oraş cu acelaşi nume, capitala provinciei Sichuan. Acest oraş, a cărui finalizare este estimată pentru 2020, va fi conceput astfel încât condusul maşinii va deveni, în mare parte, inutil: oricine va putea ajunge în orice punct al oraşului în 15 minute, mergând pe jos. Proiectul este realizat de Adrian Smith şi Gordon Gill, arhitecţi din Chicago, şi rezervă traficului motorizat doar jumătate din suprafaţa străzilor. De asemenea, satelitul va comunica cu oraşul Chengdu prin transportul public. Din cei 80.000 de locuitori pe care îi aşteaptă acest orăşel-suburbie, majoritatea vor putea ajunge la muncă pe jos.
Hamburg
Municipalitatea oraşului german nu intenţionează să interzică maşinile, ci doar să creeze condiţiile pentru ca locuitorilor să le vină mai uşor să nu conducă. Grünes Netz (Green Network – Reţeaua verde) este numele proiectului care ţinteşte să creeze piste pentru biciclete sau mers pe jos, care să lege toate spaţiile verzi care există în prezent în oraş şi care să ofere locuitorilor oraşului posibilitatea de a se deplasa oriunde doresc fără maşini (inclusiv celor care fac naveta spre locul de muncă, în oraş). Această reţea verde va fi construită în următorii 15 – 20 de ani şi va conecta parcurile, locurile de joacă, grădinile comunitare, ba chiar şi cimitirele din oraş. În total, 40% din acest al doilea mare oraş al Germaniei va fi acoperit de această reţea verde. Localnicii şi turiştii vor fi, astfel, încurajaţi să meargă pe jos sau cu bicicleta prin tot oraşul. Totodată, Hamburgul va extinde suprafaţa de spaţii verzi cu 25 de hectare de parcuri şi grădini, care vor acoperi autostrada ce traversează oraşul.
Helsinki
Deşi capitala Finlandei aşteaptă un influx de noi locuitori în următoarele decenii, din ce în ce mai puţin maşini vor avea acces pe străzile oraşului. O nouă strategie a municipalităţii va transforma suburbiile, actualmente puternic dependente de maşini, în spaţii prietenoase cu pietonii şi bine conectate la centru prin transport public de mare viteză. În acelaşi timp, Helsinkiul are în dezvoltare un sistem de transport public la cerere: Călătorii vor avea la dispoziție o aplicație pe telefon cu mai multe opțiuni ieftine, flexibile și coordonate de deplasare. Ei vor specifica punctul de plecare și destinația și poate câteva preferințe, iar aplicația va planifica traseul și va funcționa ca platformă universală de plată. Astfel, în circa 10 ani, autorităţile speră ca maşinile personale să devină inutile.
Milano
Oraşul italian are de dus o luptă destul de serioasă cu poluarea provocată de maşini, astfel încât autorităţile testează acum o metodă de a ţine maşinile departe de centru: locuitorii care aleg să-şi lase maşina acasă primesc vouchere pentru transport public gratuit. Pentru ca milanezii să nu poată trişa, există un sistem de contorizare online, prin care maşinile sunt localizate. În fiecare zi când cineva alege să meargă la serviciu fără maşina personală, beneficiarul primeşte un voucher pentru contravaloarea călătoriilor cu autobuzul sau cu trenul.
Copenhaga
Peste jumătate din locuitorii din capitala Danemarcei merg zilnic la serviciu cu bicicleta, în condiţiile în care, în urmă cu patru decenii, traficul din Copenhaga era extrem de intens. În anii 60, zonele centrale au început să fie transformate în zone pietonale şi, treptat, cartierele fără maşini s-au extins. În prezent, în acest oraş se înregistrează cel mai mic număr de proprietari de maşini din Europa. Municipalitatea a amenajat până acum peste 320 de kilometri de piste de biciclete, iar în jurul suburbiilor se construiesc super-“velostrăzi” pentru facilitarea transportului pe două roţi.
Sursa: FastCoExist
Puteţi citi şi:
Londra vrea să construiască o “autostradă” plutitoare pentru biciclete, peste Tamisa