Seria surprizelor oferite de Competiția Internațională BIEFF 2012 continuă. În premieră pentru publicul românesc, Bucharest International Experimental Film Festival (BIEFF) prezintă filme premiate la unul dintre cele mai importante festivaluri internaționale dedicate filmului de scurtmetraj, Festivalul de la Clermont-Ferrand.
Proiecția acestor titluri extrem de speciale, care tratează într-un mod cu totul original și emoționant problematica drepturilor omului, este posibilă datorită sprijinului generos oferit de Fundația Konrad Adenauer.
Câștigător al premiului publicului la Clermont-Ferrand 2012 și nominalizat în 2012 la premiile César, EARLY RISING FRANCE este o comedie muzicală exuberantă impregnată de militantism social. În registrul musical-ului, filmul dezbate problematica nerespectării drepturilor imigranților, pornind de la un fapt real: „Souleymane, un angajat fără acte, a fost arestat în vara lui 2006 la locul său de muncă şi deportat în Mali. Acest om avea un loc de muncă, o soţie, un copil şi trăia în Franţa de mai mulţi ani. Avionul care ar fi trebuit să-l readucă în Mali nu a mai decolat din cauza protestului pasagerilor”, povestește regizorul. Filmul ridică problematica solidarității și vinovăției sociale, fiind cu siguranță o rampă de lansare a discuțiilor în contradictoriu.
EINSPRUCH VI, câștigător al Premiului Special al Juriului la Clermont-Ferrand 2012 și nominalizat la Premiile EFA ale Academiei Europene de Film, tratează de asemenea subiectul violării drepturilor imigranților, însă dintr-o perspectivă extrem de diferită de umorul absurd din EARLY RISING FRANCE. Filmat exclusiv din unghiul subiectiv al unui refugiat de origine africană în Elveția, scurtmetrajul dezvăluie parcursul acestuia din momentul respingerii cererii de azil politic până la greva foamei autoimpusă în închisoare, urmată de moartea tragică a acestuia. Faptul că percepem experiența protagonistului prin ochii săi ne face părtași la un tulburător traseu interior. Un comentariu umanist lucid privind identitatea imigranților și formele bestiale pe care menținerea securității statale poate ajunge să le ia.
Recompensat cu Prix de la Jeunesse la Clermont-Ferrand și Marele Premiu la Tampere, THE LAST BUS este o parabolă neliniștitoare despre complexitatea naturii umane, plasată în lumea animalelor. Cu o abordare vizuală îndrăzneață, care îmbină animația cu live action-ul, și în care actorii poartă măști de animale, filmul spune povestea unei evadări periculoase a animalelor din pădure, pentru a scăpa din mâinile vânătorilor. Trimițând cu gândul la scene de coșmar din istoria umanității (de pildă fuga refugiaților din teritoriile ocupate de naziști în timpul celui de-al doilea război mondial), THE LAST BUS relativizează noțiunile de bine și rău, vorbind, la un nivel mai profund, despre partea întunecată a naturii umane care iese la iveală în momente de criză, despre frică, lașitate, resemnare și mânie.
„Standardizarea înseamnă progres!” și „Ceea e bun pentru fabrică, e bun și pentru familie!” sunt cateva dintre contrariantele „concluzii” ale neliniștitor de actualului THE HUMAN FACTOR, desemnat Cel Mai Bun Film de Debut la Clermont-Ferrand 2012. Filmul este o acidă și plină de umor revizitare a teoriilor despre eficiență ale influentului inginer Frederick Taylor și a efectului lor asupra societății, și o mostră de reutilizare creativă a materialului de arhivă. În 1914, un inginer sedus de taylorism este trimis să reorganizeze o fabrică. În timpul deplasării, acesta poartă o corespondență scrisă cu soția sa: în vreme ce el îi povestește despre experimentele în taylorism, femeia culege bucăți de informație și începe să le folosească în treburile gospodăriei. La nivel sonor suntem martorii acestui schimb de gânduri, în timp ce în imagine urmărim un colaj din materiale de arhivă înfățișând visul economic american. Treptat însă, soțul începe să se îndoiască de faptul că sistemul lucrează în folosul individului, în vreme ce soția sistematizează tot mai asiduu gospodăria. Amintind de MODERN TIMES-ul lui Chaplin, FACTORUL UMAN este un studiu despre alienarea și absurdul societății de consum.
În plus, BIEFF continuă colaborarea de succes începută anul trecut cu legendarul Festival Internațional de Scurtmetraj de la Oberhausen, din a cărui selecție din 2012, BIEFF aduce in premiera in Romania câteva titluri foarte speciale.
Aparent un jurnal ce descrie călătoria unui cuplu în Spania, DIARY OF PAMPLONA, este un omagiu emoționant adus tuturor lucrurilor pe care ne e greu să le rostim și, în același timp, o nouă demonstrație a valențelor poetice ale re-utilizării materialului de arhivă. Pe imaginile filmate în timpul curselor cu tauri din Pamplona, ascultăm vocea calmă a femeii povestind detaliile exterioare, neutre ale călătoriei. În acelaşi timp, prin supraimpresiune, pe ecran apar fragmente scrise din conversaţiile ei cu sotul, în care se insinuează treptat prezența dureroasă a unui conflict de cuplu. În final, cele două dimensiuni se intersectează, un taur muribund devenind metafora relației lor care se dezintegrează.
WE LIVED OUR ORDINARY LIVES este o explorare profund personală a impactului terorii războiului asupra unui om „obişnuit”. Imagini în care o tânără ce avea doar 6 ani la începerea războiului își amintește de copilărie sunt combinate cu pledoarii ale unor inculpați de la Tribunalul Penal Internaţional pentru fosta Iugoslavie, surprinzând absurditatea unui conflict interetnic, în care cei care au fost altadată vecini și prieteni au devenit victime și agresori. Fără să fi văzut nici măcar o scenă de război, acesta devine, în mod paradoxal, adevăratul „protagonist”, ce contaminează societatea cu vorbe mari precum stat, națiune sau religie, generând agresiune și ură. Înca o incursiune tulburătoare în anomaliile lumii contemporane semnată de interesanta artistă vizuală olandeză DAYA CAHEN – autoare a neliniştitoarelor NASHI (BIEFF 2010) şi BIRTH OF A NATION (BIEFF 2011) – filmul urmărește modul dureros în care o ființă umana își pierde pentru totdeauna încrederea în semenii săi.
PLAYERS este o insursiune plină de umor în lumea a șase jucători profesioniști de poker, care au ales Bangkok-ul ca oraș de reședință. Realitatea lor obiectivă – peisaje urbane, hotelul, rutina cotidiană – se întrepătrunde cu realitatea virtuală – imagini ale jocurilor online de poker, aplicaţii iPhone etc. În timp ce unul dintre ei explică cu sobrietate regulile comunităţii lor, regizoarea însăşi, PILVI TAKALA, interpretează toate cele șase roluri. O vedem – uneori multiplicată – la masa de snooker, în restaurant, în faţa televizorului sau la piscină. În mod hilar, rutina zilnică a acestei comunităţi ridicol de bogate ni se prezintă ca fiind organizată similar logicii joculurilor de noroc. Pokerul încetează să mai fie doar un joc, devenind fără îndoială un mod de viață.
Acestea sunt doar câteva dintre titlurile de rezistenţă ale Competiţiei Internaţionale BIEFF 2012. Vom reveni în curând cu noi surprize. Noua ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF va avea loc în perioada 20 – 25 noiembrie, la Cinema Scala și Cinema Elvira Popescu. Intrarea la proiecțiile și evenimentele conexe BIEFF este liberă, în limita locurilor disponibile.
Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF este organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine şi susţinut de Centrul Național al Cinematografiei, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică, Universitatea Națională de Arte, Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporaines, MNAC Muzeul Național de Artă Contemporană, Jameson, JTI, Samsung, Noumax, Romania Film, Fundația Konrad Adenauer, Forumul Cultural Austriac, Goethe Institut, UNIFRANCE, Institutul Francez, Ambasada Republicii Koreea, Dacia, Today Advertising, Cărturești, ALLTUR, Kraftmark.