5 mituri promovate de reclamele la alcool

8

Primul şi poate cel mai important lucru pe care ar trebui să-l sublinieze reclamele la băutură e că alcoolul este un drog şi consumatorii de alcool sunt drogaţi. Nu e o metaforă dură, nu e o apropiere forţată între alcool şi alte substanţe narcotice, e un adevăr simplu – cînd bei o bere, te droghezi. Nu ne aşteptăm de la reclame să ne spună adevărul, dar avem dreptul să le cerem asta. În special cînd produsul căruia i se face reclamă e o substanţă toxică.

Mesajele companiilor producătoare de alcool, deşi în ultima vreme s-au mai responsabilizat, rămîn în esenţă aceleaşi. Dacă producătorii de ţigări au fost nevoiţi să mai arate şi partea întunecată a tutunului, cei de alcool îşi permit încă prea multe. Iată cîteva dintre miturile despre alcool promovate de advertiseri.

Consumul de alcool e super

În reclame, alcoolul înseamnă prietenie, pasiune pentru sport, frumuseţe, romantism, distracţie. Băutorii de bere sunt şmecheri, amuzanţi, băieţi de comitet, băutorii de vin sunt culţi, rafinaţi, iubitori ai tradiţiei, băutorii de tărie sunt straşnici, aprigi, coioşi, căţărători pe munţi, scufundători la mare adîncime, gagicari vestiţi. Într-o reclamă românească la bere, un tip beat îi dă lecţii de mecanică auto unuia treaz.

Ce nu ni se spune: băutorii sunt şi aşa, dar sunt şi criminali, violenţi, proşti, suicidari, impotenţi, buhăiţi, graşi, puturoşi, jegoşi, deliranţi, plictisitori, singuri, depresivi, disperaţi, bolnavi, palizi, buboşi, anorexici, mincinoşi şi manipulatori, încurcă-lume, obsesionali, şoferi periculoşi, ejaculatori precoce, anejaculatori, enervanţi şi vomită pe tine în pat.

Beţivii deştepţi şi oneşti ştiu toate astea şi se autoironizează frecvent. Şi advertiserii ştiu asta, dar mai ştiu şi că la 15 ani eşti naiv şi vrei să fii cool, băutorii din reclame sunt cool şi cel mai la îndemînă mod de a te emancipa e să bei şi să fumezi. Dacă îi cîştigi pe copii de partea ta, spunea Hitler, restul e floare la ureche.

Numai oamenii slabi au probleme cu alcoolul

Pentru că mai nou li se cere să arate o faţă responsabilă, producătorii de alcool au găsit o şmecherie perfectă: alcoolul e ok, cîtă vreme nu încape pe mîna unui deviant, a unuia care nu se descurcă cu băutura.

Adevărul e că: banii mari din băutură îi aduc tocmai iresponsabilii, cei care beau mult. Şi alcoolul cere mai mult alcool. Cînd o companie îţi spune „bea cu măsură” nu-şi face griji că o să o iei în serios. Prima bere o cheamă pe a doua, iar băutorii controlaţi sunt de fapt neinteresanţi pentru producători. Iar vina pentru pierderea controlului nu e în întregime a băutorului, e împărţită, jumătate e plăcerea de a bea, jumătate e substanţa. Cînd ţi se spune „bea cu măsură” ţi se vinde, la pachet, şi vinovăţia. Nu e vina noastră că vindem o substanţă foarte adictivă, e numai vina ta că eşti un fraier care nu se poate controla.

Cam toată lumea bea

Copiii şi femeile însărcinate sunt excepţiile, în rest, alcoolul este viaţa şi viaţa e alcool. Nu advertiserii au inventat mistica băuturii (băutorii au inventat-o), ei doar o exploatează. Cei care nu beau sunt ciudaţii. Nu eşti bărbat dacă nu bei etc.

Alcoolul nu e o substanţă toxică

E orice altceva, dar nu un drog, nu o substanţă străină organismului, adictivă, toxică, cancerigenă. Aţi auzit vreodată cuvîntul „etanol” într-o reclamă la bere? E vreo reclamă care să spună că heroina şi alcoolul sunt din aceeaşi familie fericită? Dar crede cineva asta, după milenii de glorificare a băuturicii? Să nu mai zicem de distincţia legală dintre un consumator de marijuana sau ecstasy şi unul de alcool, pentru că a devenit deja un clişeu. Ne place sau nu, însă la nivelul ştiinţific zero, dincolo de orice ideologie şi îmbrobodeală comercială, vînzătorii de etanol, vînzătorii de nicotină şi vînzătorii de tetrahidrocanabinol sunt dealeri de droguri. Dar numai unii fac puşcărie. Presa contribuie din plin la această confuzie. Dacă bei 5 beri şi o sticlă de whiskey, fumezi un joint şi te arunci de pe geam în cap, la ştiri o să se vorbească despre marijuana-care-omoară. Pentru că accidentele de maşină determinate de alcool sunt banale, o substanţă în plus, în afară de etanol, găsită în sîngele unui şofer transformă povestea într-o dezbatere despre pericolul drogurilor.

Reclamele la alcool sunt inofensive

Această minciună, cea mai sofosticată dintre toate, se sprijină pe principii liberale solide: libertatea comerţului şi informarea consumatorilor. Practic, advertiserii au învăţat nu numai să se apere, dar au ajuns să se laude cu ceea ce fac şi anume un serviciu public. Îi pun consumatorului la dispoziţie mai multe branduri din care să aleagă.

Evident, e o falsă libertate, nu e, esenţial, nici o diferenţă între berea Ciuc şi berea Timişoreana. E greu, totuşi, de cuantificat în ce măsură influenţează reclamele consumul, dacă îl determină sau doar parazitează o realitate deja creată. Oricum ar fi, felul în care o fac e mincinos. Fie că mint prin omisiune sau distorsionează faptele, reclamele la alcool sunt necinstite.

Puteţi citi şi:

Alcoolul şi minciuna tradiţiei

Mituri stropite cu alcool

Din taxa de viciu colectată de Guvern din vînzarea băuturilor alcoolice, niciun leu nu este investit în prevenirea şi tratamentul dependenţei de alcool

Iluziile consumatorilor de alcool


8 comentarii

  1. Auzi nene, dar de ce te iei mata de mine? Iti spun eu de ce. Pentru ca nu ai curaj sa te iei de marii moguli care au publicitatea.Ca aia iti dau cu flit de pe planeta imediat.Umbla mai nea abramburache de te crezi dontolog(sic), la cauze nu la efecte.Deocamdata esti o sluga spalata pe creier de sistem si care ciugulesti si tu un oscior de la stapan.Dute ba si iti creste si cultiva mancarea singur, nu mai sta cu mana intinsa la cerseala.

    • 🙂 Şmechere, siteul ăsta face reclamă la apă. Poţi să stai şi în cap şi tot n-o să convingi pe nimeni că apa nu e bună.

  2. Pingback: Psihologii dezbat eticheta de “boală” a alcoolismului | TOTB.ro - Think Outside the Box

Leave A Reply