5 lucruri pe care ar trebui să le știți despre somn

2

Mulți dintre noi credem că privarea de somn nu ne este dăunătoare. Puțini știm însă că mai puțin de șase ore de somn pe noapte ne poate băga mai devreme în mormânt sau că ar trebui să ne ferim de mâncăruri grele sau picante cu patru-șase ore înainte de a ne culca. Societatea modernă se confruntă cu o diminuare graduală a duratei somnului, care se poate datora presiunilor sociale ce ne dictează să lucrăm mai mult și care duce la deteriorarea sănătății. Iată cinci lucruri pe care ar trebui să le știm despre somn, enunțate de publicația Livescience.

Avem nevoie de mai puțin somn pe măsură ce înaintăm în vârstă

Am muri fără somn. Detaliile sunt incomplete, însă cercetările arată că somnul este o perioadă în care ne refacem procesele biologice vitale și în care ne filtrăm și cimentăm amintirile. Primăvara trecută, un studiu al cercetătorilor britanici și italieni avertiza că persoanele care dorm mai puțin de șase ore pe noapte prezintă un risc de a muri înainte de vârsta de 65 de ani cu 12% mai ridicat decât cei care își fac timp pentru un somn optim de 6-8 ore. Ei au descoperit totodată și o asociere între un somn prea lung și decesul prematur – subiecții care dorm mai mult de 9 ore pe noapte au cu 30% mai multe șanse să moară de timpuriu. Tot anul trecut, Organizația Mondială a Sănătății a stabilit că schimburile de noapte, care pot atrage cu sine tulburări de somn, ar putea fi considerate un agent cancerigen. De cealaltă parte, o cercetare recentă susține că avem nevoie de mai puțin somn pe măsură ce îmbătrânim.

Puteți dormi ca un copil

Reprizele multiple și scurte de somn în timpul nopții, în locul uneia lungi, pot fi o opțiune. Așa-numitul somn polifazic este întâlnit la bebeluși, la persoanele mai în vârstă și la unele animale. Chiar și Thomas Edison pare să-l fi experimentat. Pentru noi, restul, este mult mai sănătos și mai realist să dormim cât putem de bine noaptea și apoi să ațipim ori de câte ori este nevoie. Electroencefalogramele arată că majoritatea dintre noi avem un somn bifazic, cu două etape necesare – una noaptea și una după-amiaza. Așa că ar fi bine să vorbiți cu angajatorii să vă pună la dispoziție o cameră pentru moțăială, așa cum au membrii misiunii spațiale Phoenix de la NASA.

Animalele prezintă o serie de obiceiuri privind somnul

Leneșul cu trei degete doarme 9,6 ore pe noapte. Însă delfinii nou-născuți și puii de balenă ucigașă pot să se abțină de la somn în întreaga primă lună de viață. Cu toate acestea, această a doua extremă nu este recomandată în cazul oamenilor. Devenim iritabili și ne pierdem capacitatea de a ne concentra și de a lua decizii chiar și după o singură noapte nedormită, iar asta poate conduce la accidente în trafic sau în timpul utilizării altor mașinării.

Foto: Flickr/smemon87

Citiți și:

Umblatul în somn este un defect genetic

Somnul te ajută să înmagazinezi ce ai învăţat

5 trucuri ca să te trezeşti mai uşor dimineaţa

Anestezia este mai apropiată de comă decât de un somn adânc

Tags:



2 comentarii

  1. Pingback: Razboi întru Cuvânt » RAZBOIUL IMPOTRIVA SANATATII ROMANILOR CONTINUA ACERB PE TOATE FRONTURILE. O multime de sfaturi si avertismente medicale si de nutritie foarte utile oricui/ DIN NOU DESPRE DIRECTIVA UE REFERITOARE LA ETICHETAREA PRODUSELOR NA

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger