Portocala Mecanică la Radio Guerrilla. Single speed și fixed gear culture

0

Lunea asta, la Radio Guerrilla, am mers în zone mai puţin explorate ale lumii biciclistice. Puţin explorate la noi, pentru că pe-afară despre single speed/fixed gear se ştie şi se scrie la greu. O face toată presa bună, în frunte cu NY Times, The Guardian, Wired sau Boing Boing. În premieră în mass-media cu rating din România, vă vorbim despre fenomenul fixed gear – la ei şi, pe ici pe colo, şi la noi. Enjoy the fixture!

de Cosmin Popan (Portocala Mecanică)

Portocala Mecanica @ Radio Guerrilla – 7 decembrie 2010 by portocala_mecanica

Un ghid suplimentar de lectură, mai jos:

Single speed si fixed gear culture

Cum a evoluat ea de la curierii marilor orașe americane, la o chestie mainstream în tot vestul Europei. Cu influență în modă (vezi branduri care fac echipamente și accesorii speciale pentru subcultura asta: Rapha, Outlier, Chrome – dacă nu ați aflat de ele, păi e timpul), artă (vezi Bicycle Film Festival), cu declinări în zona de social sports (vezi bike polo și alley cat). Azi nu mai avem o încercare de definire a hipsterului fără să îl dotăm cu o bicicletă single speed sau fixed gear, chiar dacă mulți nu știu ce e aia, de fapt. Nu, fixed gear nu e un accesoriu al hipsterului. Pentru că un fixed rider se definește în felul următor:

Se dă pe o bicicleta de prin anii ’80-’90, cu cadru de oțel, foarte ușoară, cu ghidon agresiv, împins în față. Bicicleta, de cele mai multe ori jerpelită ca să nu atragă prea multe priviri, nu are frâne, așa ca o oprește opunându-se cu pedalele roții din spate, care are un pinion fix (de unde numele de fixed gear). Face skid-uri în trafic, adică frâneaza alunecând în lateral, stânga/dreapta, pe roata din spate și panicând șoferii. Poartă un u-lock (sistem de siguranță) atașat la brâul pantalonului sau direct un lanț imens purtat în diagonală pe piept (hipsterii nu fac așa ceva, vă spun eu). Fumează mult, e ironic cu bicicleta lui (chiar mai ironic decât un hipster): o umple de abțibilduri fără sens, îi pune cărți poștale între spițele de la roată.

Acum de ce a devenit fixed rider-ul ăsta visul ud al tuturor brandurilor hype care vor să se asocieze cu cultura fixed gear? Vorbesc aici de Vans, Red Bull, Carhart, Le Coq Sportif. Și or să mai fie și altele. Pentru că e nișă, în primul rand, iar brandurile cool iubesc nișa. Pentru că fixed rider-ii sunt asociați cu ideea de libertate, de reguli transgresate (poliția îi hăituiește prin Germania pentru că nu au frâne la vedere), pentru că au comportamente sociale pe care ne e mai greu să le înțelegem și să avem acces la ele (vorbeam de alley cat și bike polo).

În București există câteva mii de hipsteri. Fixed rider-i nu știu dacă sunt 10 pe care să-i știu.

Foto: Perpetuum Cycle

Tags:



Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger