Biserica trebuie sa plateasca impozite! – sunt de parere cititorii TOTB

48

La lansarea noilor norme de fiscalitate, premierul si presedintele anuntau la unison ca in Romania nu trebuie sa ramana absolut nici un venit neimpozitat. Au amintit mai multe forme de “venituri”, printre care si pensia, dar “au uitat” o serie intreaga de venituri si activitati neimpozitate: veniturile bisericii. TOTB a lansat o dezbatere lunea trecuta pe aceasta tema, dezbatere preluata si in alte medii din presa, in care cititorii au fost intrebati daca ar trebui sau nu sa fie impozitate si activitatile bisericii. Rezultatul a fost unul coplesitor, 90% dintre cei 1642 de respondenti s-au exprimat in favoarea impozitarii.

de M.Cs.Din pacate, in Romania secolului 21 inca exista teme despre care toata lumea se fereste sa vorbeasca. Un exemplu bun ar fi si discutiile legate de biserica si privilegiile bisericesti. Chiar daca in media au existat cateva incercari timide de a aborda acest subiect, n-am auzit nici un politician relevant in Romania sa puna in discutie aceste subiecte. Cand se anunta proiecte de revizuire a legilor, noi norme de impozitare sau strategii, intodeauna “se scapa” din vedere insitutia bisericii, care isi pastreaza in continuare numeroase privilegii.

Aparent, decizia politicienilor este una justificata. Romania este un stat profund religios, cel putin in ceea ce priveste aparentele. Putem sa observam in mijloacele de transport in comun, in orice oras din Romania, cum se inchina lumea cand trec pe langa cate o biserica, se poate observa o participare masiva la toate slujbele si sarbatorile religioase si se construiesc din ce in ce mai multe biserici. Aceste fenomene ar trebui sa ne sugereze ca in Romania oamenii se ghideaza dupa principiile enuntate de majoritatea religiilor principale: toleranta, dragoste si optimism. Insa, aceiasi oameni care acum se inchina, doar cateva minute mai tarziu se injura ca la usa cortului in trolee. La sarbatorile religioase, oamenii se calca in picioare, iar pe langa biserici, viata se desfasoara neintrerupt.

Si sondajul nostru indica faptul ca dincolo de aparente se ascunde o lume diferita. Poate asa se explica si de ce 1.481 dintre cititorii nostri considera impozitarea bisericii drept o reglementare normala si doar161 de oameni cred ca aceasta masura ar fi la nelalocul ei.

Nici la argumentarea voturilor nu se observa diferente importante.

Unii cititori au fost chiar mai radicali si s-au pozitionat total impotriva bisericii.

De exemplu, pantus doina ne spune: “Sunt absolut de acord cu plata taxelor de catre popi si parohii. BUNUL DUMNEZEU ESTE UNUL ESTE IUBIRE ESTE TOLERANTA ESTE BUNATATE. Nu am vazut un popa sa ingroape un crestin gratis peste tot se cer taxe oficiale si neoficiale vezi spaga.Sa vedeti ce case si masini de fite au toti membrii familiei nu mai pun la socoteala concediile luxoase prin cele tari straine.Foarte rar un preot cu adevarata credinta. Nu sunt impotriva credintei dar asa cum o cred eu simplu ,din inima nu asa cum o impun ei de cele mai multe ori”.

Laszlo cauta radacinile acestei povesti in trecut: “Da, se fac abuzuri cu banii de la bun inceput. Chiar sub ochii lui Isus Iuda si-a pornit propria afacere. Asa se intampla si azi.”

Scipio merge si maideparte si acuza ca “Mii de ani de evolutie si noi tot credem in zei si mituri. Biserica = organ de manipulare a maselor cu scopul de a aduce profit preotilor.”

Marius-Florin crede ca “Preotii ai Biserica Ortodoxa Romana si-au pierdut credibilitatea! Din timpul comunismului BOR-ul a vandut poporul roman celor la putere, iar asta se intampla si acum.”

Alti cititori argumenteaza cu mai mult calm.

Goa-Uld e de parere ca “In ziua in care toate SERVICIILE prestate de catre biserici ( indiferent de care) vor fi impozitate, iar sa fi preot va insemna o meserie de sine statatoare Liberala ( cu tatut de PFA sau altul) atunci voi spune ca Romania , in sfarsit, este pe drumul cel bun.”

Cristian Badoiu crede ca “Biserica trebuie sa se autofinanteze – mai exact, de o natura mult mai transparenta decat pana acum. Iar credinciosii trebuie sa decida in clar, in fiecare an, daca platesc impozit bisericesc. Iar finantarea bisericilor de la bugetul de stat sa nu fie facuta pe baza unui recensamant facut din an in pasti.”

Luca Valeriu argumenteaza dintr-un punct de vedere mai personal: “din moment ce eu sunt impozitat la pensie consider ca ar fi foarte justificat ca si toate veniturile obtinute de catre biserici si preoti sa fie impozitate la fel.”

Marina trateaza problema dintr-o alta perspectiva: “Toata problema pleaca de la finantarea cultelor de catre stat, care este aberanta. Ar fi mult mai corect ca bisericile sa functioneze ca fundatii si sa se finanteze din contributiile credinciosilor si dintr-o serie de activitati desfasurate in concordanta cu statutul lor, iar pentru banii cheltuiti pentru actiuni caritabile – caci exista azile de batrani pe langa biserici – trebuie prezentate deconturi transparente. Pentru acest gen de activitati nu ar trebui percepute impozite.”

Si ion roata ne-a impartasit argumentele lui: “Guvernul Romaniei,care este administratorul deneral al statului ar fi logic si necesar ca sa aplice acelasi comportament fata de biserici precum procedeaza cu fiecare cetatean roman,agent economic sau oricare institutie.”

Dar n-au lipsit de la discutie nici aparatorii bisericii.

Marian M., de exemplu, a incercat sa dea cate o replica la fiecare comentariu pro-impozitare. El crede ca “Da, desigur, dupa atatia ani de ateism comunist, ies cei spalati pe constiinta de comunism si au gasit buba: Biserica, orele de religie, misticismul (este evident ca habar nu aveti ce este curatirea și inaltarea duhovnicasca a sufletului in mistica ortodoxa, in schimb mari guralivi si sfatuitori atoate-stiutori) si impozitele. Pentru ca, desigur, ele nu „produc” la buget.”

Obiectiv abordeaza problema altfel: “Nu-mi vine sa cred. Voi credeti in impozite, concurenta economica corecta si Stat?  Nu e de mirare ca strainii inca ne considera naivi. Statul e format din tradatori si hoti. Cand ai de-a face cu asa ceva cauti sa iti protejezi proprietatea prin orice mijloace. Statul numeste asta evaziune fiscala, eu o numesc autoconservare.”

Max crede ca “BOR abia asteapta sa sara in ajutorul economiei nationale aflate in dificultate. Pot face asta prin donatii importante in contul de solidaritate sau solicitind sa li se calculeze impozite pentru toate activitatile economice pe care le desfasoara.”

Si Marina aduce argumente impotriva impozitarii: “Este limpede ca initiatorii si semnatarii petitiei habar nu au ca nunta, botezul, inmormantarea nu sunt totusi activitati economice si nici servicii! Este de bun simt sa nu vorbesti despre lucruri pe care nu le cunosti. In fond, nu te obliga nimeni sa te botezi sau sa te cununi in biserica. Daca totusi o faci, e bine sa stii si ce semnificatie are gestul tau. Toti cei care merg la biserica stiu ca harul nu se plateste, si ca donatiile sunt voluntare.”

Argumente sunt desule de ambele parti. Chiar daca dezbaterea a plecat de la impozitare si, prin rostogolirea argumentelor, a devenit o dezbatere largita, credem ca pana la urma am avut cu totii de castigat din aceste discutii. Am inceput o discutie argumentata pe o tema importanta si oamenii, in marea lor majoritate, au incercat sa-si sustina afirmatiile cu puterea argumentului. Important este sa incercam sa ne pastram deschisi si sa ascultam si alte argumente diferite convingerilor noastre.

Iar concluzia dezbaterii este una simpla. Este nevoie sa continuam discutiile pe marginea acestui subiect si este nevoie de o mult mai mare transparenta. Probabil multe dintre discutii n-ar exista daca noi, cetatenii, am avea prilejul de a afla cum functioneaza institutiile noastre, mai ales cele finantate din banul public. Miturile si barfele apar doar atunci cand nu avem datele problemelor la indemana, iar deschiderea totala poate doar sa avantajeze o insitutie corecta si onesta.

Tags:



48 de comentarii

  1. Din moment ce platesc o taxa, cu chitanta sau nu, inseamna ca e un act comercial.Inainte de nunta, intreb cat costa serviciul, mai mult cateodata se sugereaza ca nu e de ajuns.
    Nu e donatie voluntara.Doar un singur preot a spus ca daca doresc pot face o donatie catre biserica, alfel nefiiind necesare alte plati.
    Deci doresc sa se impoziteze biserica.
    Doresc sa vad si eu afisate la biserica ce actiuni umanitare, de ajutorare, ce e necesar pentru cei nevoiasi.
    Sunt si putine cazuri cand preotii sunt dedicati bisericii.

  2. Pingback: Tweets that mention Biserica trebuie sa plateasca impozite! – sunt de parere cititorii TOTB » Think Outside The Box -- Topsy.com

  3. VINE ” POPA cu CRUCEA “. bani si iar bani . BISERICA ORTODOXA a devenit COMERT ADEVARAT. Vezi LIMUZINELE prea fericitului EPISCOP DE SALAJ.
    SFIDAREA CELUI MAI ELEMENTAR BUN SIMT.
    Revenim la pildele comuniste invatate in scolile de dinainte de 89 care spuneau ca BISERICA IN CIRDASIE CU POTENTII VREMURILOR A FACUT PARTE INTOTDEAUNA DIN APARATUL ASUPRITOR SI DE REPRESIUNE ?
    Poate o fi chiar adevarat.
    Oricum , multi preoti de azi ( nu toti ! ) fac COMERT CU NUMELE DOMNULUI .
    PACAT E MOARTE .

  4. la noi doar biserica si prostitutia au ramas neimpozitate si nu inteleg de ce…altceva nu ar mai fi de zis, cred se intelege de la sine de ce biserica si prostitutia sunt in “aceeasi oala”

  5. Think Outside The Box on

    hmm, s-ar putea ca cititorii TOTB sa nu fie majoritari in electoratul autohtun …de fapt s-ar putea ca cititorii TOTB sa fie un fir de par in calea …uraganului 🙂 din punctul asta de vedere.

  6. Inainte de argumenta ca “sondajul nostru indica faptul ca dincolo de aparente se ascunde o lume diferita” ca o concluzie a comentariilor primite, m-as uita inca o data peste relevanta analizei si reprezentativitatea ei.

    Pana una alta reprezentantii bisericii se bucura printre romani de un grad de incredere de 86% (http://www.gfk-ro.com/public_relations/press/multiple_pg/006084/index.ro.html).
    In acelasi timp, nu numai ca romanii nu intentioneaza sa ia la intrebari sau la “bani marunti” Biserica si pe reprezentantii acesteia, dar sunt dispusi sa dea si mai multi bani. In topul beneficiarilor redirectionarii celor 2% din impozitul pe venit, in cursul anului 2009 s-a aflat biserica sau fundatiile bisericesti – 29% din cei care au redirectionat (http://www.gfk-ro.com/public_relations/press/multiple_pg/005844/index.ro.html).

  7. In manipularea voastra ati uitat sa mentionati daca este sau nu REPREZENTATIV lotul celor chestionati; asa cum ati facut voi se manipuleaza in absolut orice statistica, dar asta se intampla tot timpul cand oamenii folosesc rezultatele stiintei cu intentii rele
    Astept o statistica mai riguroasa in care sa aratati adevarata fata a lucrurilor
    (un referendum eventual, daca indrazniti, pentru a elimina orice dubiu ?)

    • Hai sa nu exageram si sa incepem sa vedem manipulare acolo unde nu e.

      E un articol scris ca sa fie interesant, nu ca sa manipuleze. Nu cred ai date ca sa contesti faptul ca majoritatea cititorilor TOB cred ca Biserica trebuie impozitata, intr-o forma sau alta. Este ceea ce spune si titlul.

      Faptul ca “ancheta” facuta de TOB nu spune nimic mai mult decat ce cred cititorii acestei pagini, e o alta discutie si tine de calitatea actului jurnalistic in sine.

      • Voi sunteti, poate si fara sa stiti, reeducatii de la Pitesti. Inainte de a cere sa fie impozitata biserica, ar trebui sa stiti macar ce se intampla in Europa secolului 21. In ce tara mai este impozitata biserica in Europa domnilor, daca tot spuneti ca sunteti transparenti?
        Articolul este de departe tendentios si indeamna la revolta intr-un mod nejustificat. Jurnalism in Romania inseamna in primul rand manipulare, de asta nici nu poate fi numit jurnalism – propaganda e un termen mai apropiat de realitate. Nu exista parere obiectiva acolo unde in spate se afla un interes.
        Voi prezentati parerea unui grup restrans, cu pretentia de a reprezenta majoritatea. Nu sunteti decat o minoritate frustrata domnilor!

      • @free face: In USA nu se impoziteaza organizatiile religioase DAR nici nu sunt finantate de la Buget, ca la noi. Separarea Statului de Biserica la noi e doar pe hartie!

      • @freeface: Impozitarea se dorește pe activități economice și impozitare există chiar la mama ortodoxiei, în Grecia. Pe de altă parte, prin alte țări nu prea se finanțează orbește bisericile, ci din niște impozite speciale pe credință, iar banii pentru biserici nu au nici o legătură cu alte fonduri decât cu cele în cauză. Evident, pentru monumente istorice e vorba de alte fonduri, dar BOR nici nu a catadicsit să se ocupe de întreținerea acelor monumente, ci ne-a adus la nivel național la 1000 de locuitori per biserică, atât cât e raportat ma moschei în cea mai RELIGIOASĂ LOCALITATE din Turcia, unde e vorba de 23 de moschei la 23000 de locuitori:

        http://zergu-si-credinta.blogspot.com/2010/06/teocratia-in-romania-iv_23.html

  8. Bun, si daca tot sunt asa multi, nu putem initia un proiect de lege, ceva?
    Constitutia ne da voie.
    Hai sa-l facem (trebe 100.000 de semnaturi, daca nu ma insel) si sa-l depunem unde trebuie.
    Dezateri sterile sunt destule.
    Si evident ca nu ne putem astepta ca alesii nostri sa tina cu noi.

    TOTB, ce zici?

    • Da…, deranjeaza Biserica. Ai libertatea, de la Dumnezeu, de a fi in Biserica sau in afara ei. Daca am avea conducatori politici sau de institutii ale statului, cu frica de Dumnezeu, care ar fi cu adevarat crestini, NU AM FI in situatia dezastuoasa din momentul de fata. Lumea a luat-o razna pe masura ce s-a indepartat de Dumnezeu. Avem conducatorii pe care ii meritam, pentru ca si noi astialalti, marea majoritate, suntem produsul unei sistem educational, in care nu prea are loc Dumnezeu.

  9. DE acord cu Misha.
    Mama mea a decedat in 23 decembrie 2007; am mers la biserica unde apartinem si unde platim “birul bisericii” si am platit o suma mica pt care am primit chitanta, taxa de inmormintare; am intrebat ce preot va veni sa tina slujba inmormintarii si mi s-a spus ca DESI incepind din 26 dec. preotii erau repartizati la umblatul prin cartier pt Boboteaza!!!, sa fiu linistita ca unul din cei 3 preoti angajati ai bisericii va veni sa tina slujba de inmormintare, eu sa fiu cu o masina la ora x la biserica sa il iau si sa il duc la cimitir caci are mai multe lucruri si e greu de carat. OK. Sotul meu a mers sa il aduca la ora potrivita. Era un batrinel de 80 si ceva de ani, iesit in pensie de multisor. Pe cind sa porneasca, preotul si-a amintit ca a uitat ceva acasa, deci au mers intii acasa sa ia ceea ce uitase preotul. Apoi au venit la cimitir, unde parintele a tinut mai greu slujba, a citit greu desi printasem cu litere mari unele date despre decedata, a mai incurcat niste nume, etc….
    Are cineva vreun dubiu DE CE (dupa ce mi se spusese clar ca va veni un preot angajat al bisericii!) au chemat din pensie pe acest domn de peste 80 de ani iar cei 3 preoti au preferat TOTI sa mearga cu boboteaza , nefiind dispusi nici macar 3 ore sau cit ar fi pierdut la inmormintare sa renunte la activitatea pornita oricum cu mult inainte decit ar fi trebuit?
    Mentionez ca atit preotul cit si ceilalti care au servit inmormintarea au primit bani care NU MERG la biserica ci sunt cistigul personal, NEIMPOZITAT, dincolo de salariul lor. Plus sticla de vin si un colac mare.
    Rudele mi-au spus ca asa se face intotdeauna, toti dau, trebuie sa dau si eu, mama s-ar supara daca ar stii ca eu nu dau etc, povesti, dar AM DAT si e vina mea. Oricum, nu asta conteaza ci faptul ca biserica refuza sa se lase impozitata desi cistiga bani la greu, cel putin ca si manelistii care cinta la nunti si daca aceasta comparatie a jignit pe cineva, asta e!

  10. Am citit acest articol, slab, slab de tot. Inca o data se dovedeste ca ziaristii nostri nu se pricep in chestiuni religioase absolut deloc. Doar diletanti care scriu nedocumentat si, ceea ce este mai grav, rau intentionati, infectati de un curent al antireligiosilor isterici.
    Foarte pe scurt: Biserica este a credinciosilor de rand. Ei hotarasc care sa fie taxa la cununii, botezuri etc, prin intermediul consiliului parohial. Impozitarea veniturilor Bisericii ar insemna automat taxe mai mari platite tot de credinciosi.
    In multe tari din lume Bisericile sunt scutite de impozite nu doar pe donatii ci si pe proprietati, imobile etc. In cazul i ncare au activitati aducatoare de profil, si acestea sunt scutite de impozit. Exemplul clasic este USA.
    Nu ascund faptul ca sunt cleric. Ceea ce ne trebuie in Romania este un control al statului in venturile si cheltuielile Bisericii, nu de impozite. Inca odata, asta pentru ca greutatea ar cadea tto pe credinciosi.

    • Vrei sa spui ca respectivii crediciosi de rand au stabilit ca taxa pentru o cununie sa fie de 350 lei minim ?????? (atat mi s-a cerut mie cand am cununat).
      “Plus ceva acolo pentru bisercia, daca vreti..”????????
      Sau ca taxa pentru o inmormantare este….tot crediciosii au stabilit?
      Si ca pentru nici unul dintre aceste venituri nu se da niciodata chitanta decat daca ceri? Si atunci ti se da cu o iritare vadita?
      Iar taxele alea nu ar fi deloc suportate de crediciosi, domnu Plecatu’.
      Ci din profiturile bisericii. Adica alea din care isi ia popa masina si-si face casa/casele, da?

      • dupa cum vorbesti, as zice ca tu mergi la biserca doar cand ai nevoie de ea ca o institutie prestatoare de servicii. daca ai merge la biserica in primul rand pentru a merge la biserica duminica si a te ruga acolo, pentru a gasi un moment de liniste deci, taxa aia pentru cununie sau botez sau inmormantare nu ar fi asa o problema, preotul ar stii ca esti cutare care sta acolo in partea aia a bisericii, care a mai donat din cand in cand cate ceva, care a venit sa ajute cand a fost nevoie, si nu s-ar mai purta cu tine precum cu unu pe care l-a prins odata si ia sa il taxez de bani, ci s-ar purta precum cu cineva pe care il cunoaste. ce zici?

      • Eu vorbesc de regulile care exista, nu de abuzuri, care de asemenea exista, desigur. Biserica ( nu doar preotul) traieste din ceea ce doneaza credinciosii si din taxele fixate de consiliul parohial, prin sedinta publica. “Iritarea vadita” arata ca te-am incadrat bine la cei care sunt impotriva Bisericii fara sa stie prea bine de ce.
        Mai e o chestiune cu averile preotilor: doar o mica parte au o situatie materiala buna. Din cei cu situatie materiala buna, doar o parte o au din slujirea de preot. Multi presteaza alte munci, sunt “buni chivernisitori” asa cum cere Scriptura, nu beau, nu merg … intelegi deja, si atunci e normal sa se adune bunuri materiale. Stiu colegi preoti care traiesc cinstit din mici afaceri dezvoltate in satele unde slujesc ca preoti si muncesc cot la cot cu satenii. Majoritatea ii apreciaza pentru acest lucru, exista insa un mic numar – printre care si dumneata – care vezi doar faptul ca preotul “are”. altii presteaza munci intelectuale, fac traduceri etc. si sunt bine platiti pentru acestea.
        Cine merge la Biserica in mod cosntant intelege ca Biserica trebuie intretinuta si material. Cine are doar timp si chef sa scrie articole nedocumentate vorbeste fara sa stie situatia

      • Eu vorbesc de regulile care exista, nu de abuzuri, care de asemenea exista, desigur. Biserica ( nu doar preotul) traieste din ceea ce doneaza credinciosii si din taxele fixate de consiliul parohial, prin sedinta publica. “Iritarea vadita” arata ca te-am incadrat bine la cei care sunt impotriva Bisericii fara sa stie prea bine de ce.
        Mai e o chestiune cu averile preotilor: doar o mica parte au o situatie materiala buna. Din cei cu situatie materiala buna, doar o parte o au din slujirea de preot. Multi presteaza alte munci, sunt “buni chivernisitori” asa cum cere Scriptura, nu beau, nu merg … intelegi deja, si atunci e normal sa se adune bunuri materiale. Stiu colegi preoti care traiesc cinstit din mici afaceri dezvoltate in satele unde slujesc ca preoti si muncesc cot la cot cu satenii. Majoritatea ii apreciaza pentru acest lucru, exista insa un mic numar – printre care si dumneata – care vezi doar faptul ca preotul “are”. altii presteaza munci intelectuale, fac traduceri etc. si sunt bine platiti pentru acestea.
        Cine merge la Biserica in mod cosntant intelege ca Biserica trebuie intretinuta si material. Cine are doar timp si chef sa scrie articole nedocumentate vorbeste fara sa stie situatia

      • @fvb omule, nu conteaza de cate ori te duci la biserica ca sa te recunoasca preotul dupa aia. credinta e in tine. problema se pune in momentul in care se cer niste bani.
        @PLECATU bani + credinta? eu cred ca glumiti. donatii? foarte ok. cereri financiare in schimbul serviciilor preotilor? very wrong. biserica trebuie sprijinita financiar. asta e clar. dar nu de la buget, si in nici un caz prin scheme de genul “350 lei o cununie”.

      • @kmlx nu zic sa mergi la biserica sa te recunoasca preotul. zic doar ca atunci cand esti parte din acea comunitate, dai o donatie, ajuti acolo, faci parte din cei de acolo, si daca ai vreun eveniment din asta de care lumea se plange ca se cer bani, dai bani, da, pentru ca stii ca e nevoie de ajutor material pentru biserica. si nu ti se pare o corvoada, ti se pare ceva normal. dar majoritatea oamenilor vad in biserica doar un loc unde trebuie sa mearga in cateva situatii in viata, si atat.

  11. Impozitarea veniturilor slujbasilor Bisericii Ortodoxe ar fi o masura corecta, mai ales ca se percep tot felul de “taxe” : la casatorie, la botez, la parastase, precum si cea de inmormantare ( cea mai nedreapta pentru ca rudele celui plecat sunt si asa napastuite si amarate, dar “spaga” trebuie sa o platesti!). Slujitorii bisericii (cu mici exceptii!) nu stiu ce inseamna milostenia, iubirea aproapelui din moment ce percep taxe pentru orice serviciu efectuat, desi propovaduiesc slovele biblice care indeamna doar “oile Domnului” sa le urmeze, propovaduitorii fiind exceptati ca deh au scutire “de sus…” In plus , unii au si pretentii de a face si politichie… Daca tot vrem egalitate, atunci asa sa fie pentru toti muritorii , fara exceptie de la legi, fie ele divine sau laice. Dumnezeu este UNUL pentru toti!

    • am platit groparii pentru o inmormantare, le-am dat mancare si tuica, pe la pranz vin niste copii trimisi de gropari la mine, sa le mai dau bani ca tuica-i prea slaba si nu pot sapa cu asa ceva. dupa vreo 2 ore iar imi trimit copii sa-mi transmita ca s-a surpat groapa, deci acum au mai mult de lucru si sa le mai dau 500.000. am inteles mai tariu ca asa patesc toti.

  12. Sigur, statistica sta cu totul altfel la nivelul intregii populatii a romaniei, ma astept ca macar cei 42% de bastinasi romani care cred ca soarele se invarte in jurul pamantului sa nu fie de acord cu impozitarea bisericii ca ne bate dumnezeu si se opreste soarele din invarteala.
    Totusi, este un grup de persoane destul de mare dintre cititorii totb care sunt de acord cu impozitarea bisericii, incluzand pe subsemnatul. Ok, si acum ce facem? Asta-i tot? Ce masura luam ca impozitarea sa devina un fapt sau macar sa aiba loc o dezbatere la nivel national?

  13. Nu numai neimpozitarea activităţilor economice ale bisericilor denotă lipsa de corectitudine, ci şi alte acţiuni ale statului român, cum este îndoctrinarea religiosă în cadrul şcolilor de stat. De fapt lucrurile se leagă, “educăm” copii pentru a deveni viitori credincioşi, oameni ce nu pot sau nu mai vor să se dezvolte, acceptând situaţia ca un dat în speranţa “vieţii de apoi” cea iluzorie…

  14. Eu sunt de alta religie, dar din impozitele mele este finantata o institutie religioasa, prin intermediul impozitelor de stat virate apoi aceste institutii. Nu mi se pare corect.

    • Dan Vasii, de alta religie. Aveti treaba cu Biserica Ortodoxa pt. ca e majoritara, dar sunt finantate toate cultele, inclusiv neoprotestantii, evreii, musulmanii, etc. Atunci as putea sa zic si eu, pentru ca sunt ortodoxa, ca de ce sa-l finantez pe minoritar, nu?
      Si mai este un aspect, averile Bisericii Ortodoxe, obtinute prin donatii, in Principatele Romane, au fost nationalizate in mare parte, in timpul domniei lui A.I.Cuza. Atunci statul si-a luat angajamentul sa finanteze Biserica. Daca nu va convine finantarea Bisericii, atunci sa se dea inapoi tot ce s-a luat.

      • @Geta: Din cate din minte BOR si-a recapatat teritoriile confiscate inainte de 1989, deci nu se pune problema continuarii finantarii.

  15. Cred ca finantarea BOR ar trebui sa se faca direct. Impozitarea(sau nu) a respectivei institutii este cu totul alta problema, cea a majoritatii crestin ortodoxe din Romania. Eu ma abtin.

  16. Finantarea directa a BOR – adica prin donatii directe. Exista o legislatie privitoare la donatii – impozitare cu 6% cred.
    Chiar Biserica are o Carte Sfanta in care se spune “dati Cezarului(adica statului) ce este al Cezarului”.

  17. Foarte greu sa impozitezi biserica, atata timp cat pentru 99% din bani nu se da chitanta.
    Asa ca e degeaba, iar popii nostri vor fi din ce in ce mai grasi si mai buni de… Craciun 🙂

  18. Vasile cel Mare on

    Uitati-va la fata Patriarhului, insitent vreo 5 min. Apoi imaginati-va ca trerceti ca un om obisnuit printr-o padure verde, frumoasa si intunecoasa. Va bucurati de natura, de racoare, si deodata de dupa un copac va apare Patriarhul, nu cu crucea in mina ci cu altceva (gen pistol, cutit). Ati facut pe voi, pentru ca nu veti reusi sa faceti diferenta intre un tilhar si un Patriarh. Spuneti-mi unde sunt oamenii a caror carisma sa se vada si dupa fata. Priviti fetele foarte multor preoti dincolo de vesmintele preotesti si ve-ti vedea ca nu exista nici o diferenta intre fetele interlopilor si ei. Unde e popa care facea acum citeva zile contrabanda cu tigari? Unde sunt popii care pe vremea lui nea Nicu erau cei mai mare turnatori ai Securitatii( am confirmarea din partea unui securist care racola si fila popi si din partea unui popa care la o inmormintare a venit beat manga s-a intilnit cu ofiterul care-l racolase si in dispretul rudelor indurerate isi depanau amintiri despre cine a racolat si pe cine a turnat popa) Si nu e singurul caz pe care-l stiu. Pot sa va mai dau vreo 20-30 de exemple. Unul de exemplu, pe vremea lui Ceausecu(1980) in care un preot dadea spaga 70000lei(o masina Dacia standard la vremea aceea) unor capete bisericesti de la Arhiepicopia Ortodoxa a Bucurestiului ca sa prinda o parohie banoasa. Vreti nume si date? daca ma suparati vi le dau.
    Un alt mic exemplu: eram elev intr-un mic oras din Moldova, cu Episcopie in tirg, unde veneau toti popii din zona, prin ’68-69. Intr-o buna zi mergeam la scoala cu un coleg dintr-un sat relativ amarit de linga tirg, cind ne-am intinit cu popa din satul colegului care mergea la Episcopie. Popa l-a recunoscut pe coleg l-a giugiulit pe fata si a deschis gentoiul pe care-l purta si care era plin cu teancuri de bancnote de 50 de lei, noi, pe care l-am vazut personal, din care a extras una si i-a dat-o. De unde avea popa atitia bani , si noi, cred ca erau in geanta lui toate lefurile cetatenilor tirgului pe timp de o luna. De unde baniii? ma intreb si astazi.
    Referitor la bagabontii de popi de astazI; cind popii fac afaceri cu profit de 90 milioane de Euro/an (conform datelor publice) mi-se pare aberant ca sa nu platesca impozit statului cind amaritii care au lucrat de ex. 30 de ani la CAP au pensii de 350lei pe care banditii de guvernanti vor sa le impoziteze.
    Sictir la toti popii gainari si, ordinari!
    Eu cred in Dumnezeu si n-am nevoie de gainari sa-mi intermedieze legatura cu el. Am impresia ca ar fi ca si cum asi apela la tot felul de borfasi sa-mi faca legatura cu nu stiu ce autoritati ale Statului, ar fi si ilegal si imoral.
    Hai salut, desteptati-va!

  19. Pai se pare ca preafericitii practica din biblie doar ce vor ei…..adica invataturile alea ca sa fim intelesi, sunt doar pentru muritorii de rand…..ca de ex. ce s-a intamplat cu invatatura lui Isus care spunea : Dati Cezarului ce-i al Cezarului? Exact la taxe se referea , caci romanii percepeau taxe locale in zonele detinute sub control si Isus indemna oamenii la supunere sociala platind taxe.
    In lumea fizica achita-te de datoriile lumesti(oricare ar fi lumea in care traiesti) iar cat priveste lumea spirituala – achita-te de datoria morala fata de creatorul tau “Dati dar Cezarului ce este al Cezarului si lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu!”.
    Te mai miri de ce infloreste evaziunea fiscala in tara asta? cand biserica care ar trebui sa fie ghidul spiritual al nefericitilor care cauta lumina , face evaziune fiscala si promoveaza “darurile catre preotime – in numele domnului “taxfree”

  20. vedeti, preotii n-au nici macar atata cultura cat sa-si apere interesele. cate postari ale preotilor ati vazut? mai nimic. de ce? pentru ca habar n-au ce-i un calculator, nu participa la viata sociala in acest mod caci nu sunt pregatiti, sunt foarte slabi profesional, fara har, pusi exclusiv pe capatuiala. IMPOZITE FARA INDOIALA. Si transparenta comertului cu obiecte de cult. Vezi vedea ce hiene fara sutana veti descoperi intr-o increngatura inimaginabila cu oamenii biserii.

  21. Marian Grunca on

    Trebuie sa fie luate trei masuri: sistarea finantarii BOR de catre Stat, controlul veniturilor si impozitarea acestora.
    Singurele venituri trebuie sa fie din donatii absolut voluntare, nu cerute voalat sau pe fata, din vanzarea de produse gen lumanari, iconite etc, din serviciile prestate si taxate conform hotararilor consiliului parohial, afisate undeva la vedere si din orice alte surse de venit in afara celor de la bugetul Statului, dar care sa fie controlate si taxate.
    Scria un “copil de suflet” al lui Iisus (fvb) mai sus ca e bine sa mergem la biserica, sa ajutam, sa donam, sa ne aducem birul in munca pentru a intelege ca e nevoie de… TAXELE fara chitanta percepute de preoti. Jenanta afirmatie, penibila, ridicola si plina de absurd.
    Alt inteligent (Plecatu) scria ca in SUA (USA e in engleza) biserica nu plateste taxe. I-a spus cineva aici ca biserica din SUA nu e organism bugetar. Asta nu a vrut sa vada. In plus, desteptu’ lu’ peste prajit spune ca popii sunt saraci, ca doar cativa au averi, iar aia le au pentru ca au economisit, ca nu le-au cheltuit pe bautura, femei si tigari, cum fac bunicii nostri cu 350 lei pensie. Nu au luat minim 500 lei la o cununie, nu au luat tot cam atat la un botez, putin mai jos la o inmormantare, evident, fara chitanta. Nuuuu, sigur ca nu. Ei si cu Plecatu’ scriu chitante de zor si ofera paine spirituala celor care mor de foame, in timp ce vilele si masinile preotesti se lafaie in parohie. El ii cunoaste doar pe cei mai fraieri preoti, cu mici afaceri, nu pe rechinii care alcatuiesc restul de 99,99%. Preotii care presteaza munci intelectuale trebuie sa plateasca impozit pe venitul acumulat si sunt “sigur” ca o fac.
    Biserica e un loc unde mergi de cateva ori in viata, doar nu esti habotnic si vrei sa lingi icoanele pe care le balosesc toti tuberculosii care vin acolo pentru tratament in loc sa mearga la sanatoriu.
    Te duci la biserica, preotul isi face datoria, taie chitanta, ia banu’ si atat. Daca ti-a placut cum a cantat, dai si tu “de-o bere”/de-un mir/de-o cruce mai grea de alama/de-un potir de aur, daca te-a impresionat tare de tot. Da’ nu mai ceri chitanta, ca esti nesimtit, donatia e intre tine si dumnezeu, iar dumnezeu nu da chitanta, ce dracu’! Ce, cand dai dedicatii si arunci cu banii in manelisti ceri chitanta? E acelasi lucru, si manelistii si popii canta, si unii si ceilalti incearca sa te aduca in lumea lor cat sa te faca sa arunci cu banii si sa crezi ca asa e bine, ambele parti au aur pe ei cat sa cumpere o scara de bloc fara sa-si faca vreun credit si dupa ce termina cantarea si unii si ailalti plang ca nu au bani, ca stirpea lor e oropsita, ca nu au din ce trai, ca vor sa-i ajute toata lumea etc.
    Culmea, popii au nesimtirea sa spuna ca pentru catedrala mantuirii neamului nu vor lua bani de la buget, ci o vor face prin creditare si cu bani de la credinciosi. Vor garanta creditele cu proprietati ale BOR (paduri, imobile, obtinute de la… Stat. A.I Cuza le-a luat candva toate astea, comunistii le-au luat si ei, acum le-a venit apa la moara din nou. Pana si terenul pentru catedrala l-au primit prin OUG de la… Stat.
    De s-ar adopta iar legea ilicitului si s-ar verifica averile popilor ce de preafericiti am avea in beciurile de la Jilava si Rahova!

  22. Am scris mai sus despre decesul si inmormintarea mamei si am spus ca din cei 3 preoti ai bisericii – conform intelegerii prealabile si de fapt era DATORIA LOR – nu au venit niciunul la slujba de inmormintare ci au trimis unul usor senil din pensie. Cei trei preoti ai bisericii incepusera deja (din 26 decembrie!!!) umblatul pt boboteaza; as vrea sa ii raspund lui FVB spunindu-i ca mama mergea la biserica dar eu, fiica, locuiam in alt cartier si nu aveau cum sa ma cunoasca preotii deci degeaba mama era o persoana cu frica lui DUmnezeu si care mergea si dadea bani la biserica, NU A CONTAT.
    Si un alt aspect pt Plecatu: locuiesc in Cluj Napoca, intr-un cartier cu multe blocuri cu 10 etaje; in timpul Bobotezei preotii trimit inainte un angajat care suna la usa si intreaba “primiti cu boboteaza?”. Chiar si cea mai saraca familie isi pregateste pe masa un vas de apa pe care popa sa i-o sfinteasca DAR SI SUMA minima de 5 lei, daca nu 10 lei sau mai mult. LA fiecare etaj sunt 4 apartamente, blocul are 2 scari. Deci: 5 lei X 40 de apartamente pe scara !! iar in jur e plin, plin de blocuri ca acesta. Sigur ca nu toti deschid si dau – si BINE FAC!! – dar majoritatea dau banii acestia care sa imi spuna cineva – FVB sau Plecatu – UNDE MERG??
    Preotii intra si stropesc RAPID peretii caci e multa munca si multe blocuri ii asteapta; de aceea au pornit doar din 26 dec ca sa aiba timp sa acopere tot cartierul si de aceea or fi primit mai mult in 3 ore de “sfintit” apartamente decit le-am dat eu la inmormintare (300 la preot si cite 100 la cei care cintau pe nas).
    Asta nu e religie, nu e credinta, asta e AFACERE ILEGALA si IMORALA si sa NU indrazneasca nicio fata bisericeasca sau alt credincios destept sa ma contrazica, ca ma tem ca a fi trasnit pt minciuna si sperjur.

    • anca, probabil ca eu m-am referit la o situatie ideala, sau mai degraba la o parohie mica unde popa stie ca aha, cutarica face nunta, sau are un botez, sau a murit domul sau doamna nustiucare. eu am locuit niste ani in zona dallasului, unde preotul venea cu botezul pana in martie, ca nu putea face decat vreo cinci familii de romani pe zi. anunta ca luni merge in orasul cutare, marti in orasul cutare, si isi facea traseu in felul asta. iar lumea vroia ca preotul sa le vina in casa cu boboteaza, chiar daca era deja februarie sau chiar inceput de martie uneori. eram acolo intr-o parohie romaneasca in care mai toti ne cunosteam, vreo 50 de oameni veneam frrecvent la biserica. acuma sunt pe alte meleaguri, tot departe de romania, si iarasi e o biserica unde suntem pana in o suta de oameni ce venim frecvent si ne cunoastem unii cu altii. aici nu e biserica romaneasca, ci suntem multe natii din estul europei in special. poate ca din cauza asta imaginea mea e un pic deformata fatza de realitatea concreta din romania.

      eu nu as generaliza ca toti preoti sunt buni sau toti preotii sunt rai, stiu doar ca eu pe la bisericile pe la care am mers pe acolo pe unde am locuit, si in romania si pe aiurea, nu am vazut lucruri care sa nu imi placa.

      probabil ca daca e sa imi dau cu parerea la lucrul asta despre a impozita biserica sau nu, as zice cam asa. faptul ca in romania preotii primesc salariu de la stat si ca biserica e sponsorizata de stat nu mi se pare corect. insa ce mi se pare corect e sa nu fie impozitate bisericile. in ce priveste bani de la stat, mi se pare ca nu e vorba doar de bor, ci de orice cult recunoscut.

  23. Urmaresc de la bun inceput articolul si mai ales comentariile postate aici. Desi sunt preot nu eram decis sa comentez intrucat mi se pare ca este foarte greu sa convingi pe ceilalti comentatori de justetea opiniilor tale deoarece argumentarile sunt in mare parte emotionale. Aproape toti cei care se pronunta in favoarea taxarii Bisericii sunt marcati de intalniri cu preoti afaceristi care i-au taxat fara scrupule, fara a elibera si chitanta. Se simte revarsarea frustrarilor…

    Insa @papadie a avut dreptate, daca noi nu ne pledam cauza, cine sa o faca pentru noi?!

    Nu am de gand sa iau apararea acestor preoti impostori intrucat nici nu este, evident, cazul. Insa am sa va spun ca nu peste tot este aceeasi situatie. Ortodoxia romaneasca se imparte in mai multe ramuri. Una este sa fii preot in marile orase, in speta resedintele de judet si in capitala tarii, unde parohiile sunt intinse, enoriasii numerosi, veniturile pe masura. Intre acesti preoti intalnim uneori unii cu BMW-uri, vile, scl., poate si cu bani sustrasi de la Biserica – quod erat demonstrandum…

    (In paranteza fie spus, stiu preoti cu o situatie materiala buna din familie, mosteniri sau alte venituri care nu au nicio tangenta cu ocupatia de baza, cu alte cuvinte banii nu ii au din parohie, dar cu toate acestea sunt rau vazuti de enoriasi pentru simplul fapt ca sunt peste medie – adevarul este ca lumea te vrea sarac ca preot, desi nu inteleg de ce, poate ca sa depinzi mai mult de ei, indiferent de unde ai banii.)

    Acesti preoti bogati reprezinta o minoritate in B.O.R., la propriu, deoarece sunt limitati numeric. Marea parte a preotimii o constituie cei de la tara; intre acestia sunt unii in sate mai mari, mai instarite si eventual apropiate de centrele urbane, care sunt de asemenea bogate. Insa circa 70% dintre preoti sunt in sate medii, mici si foarte mici unde nu ai cum sa te imbogatesti “de pe spinarea credinciosului” nici daca ai vrea asta, fiindca acestia sunt foarte putini si saraci. Aici intalnim preoti care nu si-au incasat salariul decat cu intarziere, unii sunt in urma si cu 24 de luni.

    Pe langa aceasta separare urban vs. rural, mai exista si o diferentiere si pe zone istorico-geografice. Una este sa fii preot in vechiul regat, alta in Moldova sau in Dobrogea, alta in Ardeal sau in Banat. In mediul clerical ortodox se stie ca cei din Regat si Moldova in special, nu sunt foarte atenti cu contabilizarea veniturilor, cu transparenta gestiunii. Probabil nu considera asta important, nu li se cere de catre superiori si nici credinciosii nu sunt interesati. Insa in partile Banatului, a carui situatie o cunosc, lucrurile sunt cu totul altfel. Aici preotii fac dare de seama regulate catre organismele parohiale, sunt verificati cel putin anual, la sange, in privinta gestiunii, a inventarului, a contabilitatii – sunt multe cazuri in care controlul financiar le fixeaza sume fixe ce trebuie colectate, un numar minim de lumanari ce trebuie vandute, incat se ajunge uneori ca sa li se impute preotilor gestionari nerealizarile (din varii motive, cel mai des intalnit fiind depopularea satelor si imbatranirea lor), adica ajung sa le plateasca din buzunar. Lucrul acesta se traduce printr-un nivel de trai mai scazut, o situatie materiala diminuata – in raport cu preotii din alte parti ale tarii. Preotii batrani ne povesteau ca la intalnirile nationale cu preotii, la centre teologice pentru diverse cursuri inainte de 1989, cei din Banat se distingeau – erau cei mai amarati, “jerpeliti” si timorati.

    Asadar poate nu ar strica o diferentiere a preotilor pusi in discutie dupa criteriile de care am amintit mai sus. Cei din Banat viseaza la cununii unde sa incaseze fara acte sume fabuloase (de la 350 de lei in sus), in timp ce ei elibereaza chitante pentru 50, 80 sau 100 de lei cat este “taxa” pentru o cununie pe acolo. Desigur ca asta nu inseamna ca nu sunt si oameni care pe langa aceasta suma sa mai lase si un onorariu pentru preot si ceilalti slujitori – insa nu s-a intamplat niciodata ca slujba sa fie conditionata de plata acestui onorariu, poate cel mult de “taxa oficiala”.

  24. 77% dintre romani au spus ca trebuie modificata Constitutia si cam tot atatia au spus ca trebuie sa avem un parlament mai mic! S-a intamplat ceva in acest sens pentru ca asa au spus romanii? Ei as! Asa si cu impozitele platite de biserica. Mai bine nu va pierdeati timpul cu sondajul.Asa ceva se va intampla cand voi fi eu prim-ministru. Asa ca . . . .

  25. Sigur ca da ! Impozitarea este necesara. Si nu numai.
    Biserica nu presteaza un serviciu public de aceea in mod normal preotii, indiferent de cult, nu ar trebui platit de la stat. ei ar trebui sa traiasca din contributia credinciosilor. Asa ppoate ar fi mai aproape de ceea ce predica. Statul trebuie sa plateasca doar pe cei angajati in serviciile publice.
    Biserica este alegerea fiecaruia si este facultativa.

  26. DA ,…… pare absurd sa nu-i impozitezi ; domnilor guvernanti atunci scutiti si batrana, care-si strange leu cu leu in batista sa-si plateasca contributia la biserica , de plata impozitul “fonciere” la stat . Sau impozitati -le pamanturile , padurile , fabricile , statiile de asfalt si betoane , restaurantele si pensiunile ca nu au ramas la stadiul de rugaciune , au devenit mari oameni de oameni de afaceri

  27. A nu impozita biserica inseamna de fapt o recunoastere a sprijinului acordat clasei politice in momentele alegerilor. Practic este serviciu contra serviciu. Noi va dam bani si nu va impozitam veniturile iar voi, la alegeri, ne sprijiniti. Amin.

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger